Maandelijks archief: mei 2013

29.05.2013 – spott – 10 km

Vandaag weer een soort zwerfrondje proberen na de snellere run van eergisteren. Ik had van te voren een route uitgezet op terrein waar ik nog niet eerder was. Route netjes in de Garmin gezet en op weg dan maar. Het was niet echt lekker weer en het was ook tamelijk laat omdat ik aan het einde van de middag pas ben gaan lopen.

Eerst even omhoog bij Spott Loan en genieten van de gele koolzaadvelden en het mooie uitzicht. Hoewel het niet zulk fraai helder weer was als afgelopen zondag, was het toch nog steeds wel mooi.

klik voor groot

Daarna rechtsaf ergens de rimboe in en kijken waar ik uit zou komen. Het begin was veelbelovend en liep niet eens slecht.

Beneden aangekomen liep ik eerst langs een soort fok kooi voor fazanten ofzoiets. Heel merkwaardig. Daarna zou ik rechtsaf moeten richting een watertje en dat leek aardig te kloppen. Garmin was het met me eens en er leek ook een soort pad te zijn.

Na de schapen ineens een merkwaardig hek, maar dat kreeg ik wel open en nadat ik door de brandnetels was gelopen, kwam ik op iets dat op een pad leek. Maar al snel ging het over in een soort spoortje langs een watertje waar ik niet eens goed kon zien of ik op mos/kroos liep of in het water zou zakken. Ik lette dus maar op woef om te kijken of zij in het water zou zakken of niet. ik hoopte er maar het beste van. Hardlopen was dit in ieder geval even niet maar het was wel spannend.

klik voor groot

Ik modderde door en ineens… was daar prikkeldraad en hield het allemaal op. Ik zou dus gewoon om het watertje heen moeten, maar dat leek niet te lukken. Wat balen zeg, want nu moest ik ook weer terug over dat rare paadje langs het water.

Eerst nog even aan de andere kant van het water gekeken bij het muurtje maar daar achter was ook prikkeldraad en bovendien was daar ook geen pad. Wat een stom gedoe. De streep op Google Earth is dus een muur en geen pad. Ook dat nog.

Dan toch maar weer terug en over het gras kon ik wel redelijk lekker hobbelen. Ik voelde eigenlijk bijna niks van mijn lies. Mijn rug was wel gevoelig na de lange autorit van gisteren maar het ging wel aardig eigenlijk.

Bij de kruising nog even gekeken of ik misschien toch op een of andere manier nog bij de route terug kon komen, maar ik besloot maar terug te gaan. Het motregende ook een beetje dus het avontuur moest dan maar even wachten.

Toen ik terug liep richting de weg hoorde ik ineens een soort geblaf. Ik schrok me rot en keek wat het was. Een hert! Het hert rende bovenop de heuvel heen en weer en maakte die rare geluiden. Heel sinister zo op die eenzame plek met een beetje donker weer. Goede training, want ineens kon ik toch best snel de heuvel weer oplopen.

Toen we op de weg kwamen, zag woef ineens een een of ander beest. Of het nou een eekhoorn was of iets als een pine marten kon ik niet zien in de gauwigheid.

Daarna het lusje gemaakt dat ik eerder ook al liep dus dat was een rustig idee (dacht ik).

Eerst even over de weg en toen besloot ik links af te slaan richting de weg om de route iets korter te maken. Langs kennels en langs de velden. Best een aardige route eigenlijk. Ik had al bedacht dat ik op deze manier op Slott Avenue uit zou komen, de toegangsweg naar een enorm landhuis die me weer naar de hoofdweg zou brengen. Onderweg genoot ik nog van een ree die in de koolzaadvelden lekker aan het eten was.

klik voor groot

De weg ging naar beneden dus woef en ik hobbelden lekker door, op weg naar het einde van de route. Het toegangsgek kwam al in zicht en….. een hangslot!! Daar stond ik dan. Denkend dat ik nu bijna thuis was. Maar nee hoor. Ik kon niet verder en zou weer omhoog moeten en weer terug. Grrrrrr niet leuk. Maar goed, ik moest toch terug dus vooruit maar. En woef en ik liepen weeer omhoog. Maar eerst maar eens kijken hoe we er weer uit zouden komen zonder het pad langs de kennels te hoeven nemen.

Helaas moest ik woef nog over twee hele grote wildroosters dragen dus dat was nog wel even zwaar. Maar uiteindelijk kwam ik weer op de weg die ik een paar dagen geleden ook al had gelopen, dus vandaar wist ik de weg wel weer.

We hobbelden lekker voort, op weg naar het huisje. Eerst naar de weg lopen en toen kwam ik weer langs het toegangshek. Even een foto maken van dat rottige hek waar ik niet doorheen kon komen.

klik voor groot

Uiteindelijk was ik gelukkig weer gewoon op de weg richting het huisje en na 10 km was ik weer binnen. Zoodra ik mijn voet over de drempel zette ging het stortregenen. Gelukkig lekker binnen!

* totaal 10 km
* temp 10

mei 157 km – 2013 totaal 862 km

27.05.2013 – spott – 7 km

Vandaag weer een kort rondje als B2B met gisteren met wat tempowerk. Dat valt nog niet eens mee hier in de heuveltjes maar het ging prima. Eerst even wat klimmen, dan lekker dalen zodat ik cadans kan trainen. Omdat het op een gegeven moment wel erg hard ging, ben ik na 4 km toch even gestopt voor 200 mtr wandelen en ben ik daarna weer verder gelopen. Vanaf daar eerst weer een stukje klimmen. Geen foto’s, nergens gestopt en.. pijnvrij. Dat lijkt dus de goede kant op te gaan. Woensdag weer een rondje proberen en dan eens kijken hoe het allemaal verder gaat. Wellicht kan ik weer een schema oppakken ergens volgende week, maar dan zal ik eerst moeten bedenken wat de plannen nu zijn.

In ieder geval schreef ik me al in voor de marathon en de halve marathon in Edinburgh voor 2014. Die staat dan maar vast weer. Het huisje is al geboekt, en vandaag kon je je voor een lager tarief inschrijven voor 2014 dus dat heb ik maar meteen gedaan.

Op naar de volgende run dan maar weer.

* totaal 7,3 km
* temp 10

mei 147 km – 2013 totaal 852 km

26.05.2013 – assignment 36: marathon edinburgh – DNS – totaal 10,5 km

Vandaag is de dag van de marathon in Edinburgh waar ik 36 weken naartoe geleefd heb. Alle trainingen gingen prima, ik was er helemaal klaar voor. Maar wat er nu precies gebeurde 2 weken geleden zal waarschijnlijk wel een raadsel blijven, maar het was ineens over met de plannen. Bijzonder in de fase van het taperen dat het dan alsnog misgaat maar goed. Shit happens.

Omdat ik eergisteren een redelijk goed rondje liep, was ik eerst van plan om (clandestien) alsnog de halve marathon te lopen. Ik had weliswaar zowel voor de halve als de hele ingeschreven, maar toen alles prima ging en ik er helemaal klaar voor was, verkocht ik mijn halve marathon startbewijs. Ene Nigel heeft dus lekker gelopen vandaag op een topdag met ideaal loopweer. Windje uit de goede richting, zonnetje maar niet knetter warm en lekker droog. Geweldige kans dus. Maar goed, dit jaar dus niet voor mij. Het was gisteren eigenlijk erg verwarrend en vermoeiend. Wel of niet, niet of wel. Maar uiteindelijk toch om 20 uur besloten om het niet te doen. Want waarom zou ik een risico nemen? Dus niet.

Vanmorgen dan lekker rustig wakker geworden, eerst even een stukje gewandeld met de hond en daarna even een route uitgezet waar ik nog niet geweest was. De Garmin 910 deed het prima, de route stond er snel op en daarna lekker op weg. Wat was het mooi weer!

klik voor groot

Deze keer niet rechtdoor meteen de heuvel op maar eerst rechtsaf naar een Ford en langs een bos met witte bloemetjes. Toch maar even een kiekje maken van waf tussen de bloemies.

Na de Ford gaat het even redelijk steil omhoog en we hobbelen rustig verder. Het uitzicht is geweldig. Bass Rock schittert in de zon in de zee en de gele velden maken het spectaculair. Mijn troostrondje kan eigenlijk niet meer stuk.

Het was erg mooi, en al snel koos ik weer een nieuw stukje over een soort karrenpad. Omdat het droog weer was geweest, liep dat eigenlijk prima. Daar blijkt de eerste 5 km er alweer op te zitten en ik heb zowaar nog best een aardig tempo ook (ondanks de klimmetjes).

klik voor groot

Daarna weer via het doorsteekje terug naar Spott (hoewel ik dus eerst voorbij het pad liep omdat ik het niet herkende) en weer een nieuw stukje, over onverharde weg.

Het was al met al best zwaar maar als je een stukje geklommen had, was het zo ontzettend mooi om te zien allemaal dat het echt de moeite waard was. Bovendien maken die heuveltjes me alleen maar sterker.

Ik ben verrast dat ik zo hoog uitgekomen ben. Had eigenlijk geen benul dat ik zo lekker geklommen had, maar ik sta verbijsterd te kijken naar het fraaie uitzicht en de vergezichten. WOW!

klik voor groot

Het laatste stukje gaat heel steil weer naar beneden en ik besluit daar lekker uit te wandelen om niet alsnog een rare blessure op te lopen. Woef vindt het machtig mooi allemaal maar heeft het wel warm.

Na 10,5 km komt er een einde aan deze troostronde die echt geweldig mooi was. Dat had ik toch mooi niet gezien als ik in Edinburgh was gaan lopen.

Nu kijken hoe het allemaal verder loopt en met de coach een nieuw schema gaan opstellen. Misschien kan de halve eind september dan een hele worden. Eerst maar even kijken nu, maar ik ben al heel erg blij dat het steeds beter lijkt te gaan. Op naar helemaal pijnvrij lopen.

* totaal 10,5 km
* temp 12 graden – zonnig
* cadans niet gemeten

mei 140 km – 2013 totaal 845 km

24.05.2013 – spott – 11,5 km

Vandaag mijn eerste rondje hier in de UK waar we zijn voor de marathon. Na zondag is dat allemaal voorbij en hoef ik er niet meer over na te denken dat ik er niet heb gelopen, vandaag voelt het nog een beetje raar. Want het lopen gaat namelijk best goed. Het was dus niet de bedoeling om zo ver te lopen ineens vandaag, maar ik liep verkeerd en op een gegeven moment kan je dan net zo goed doorlopen want dat zou net zo ver zijn als terugkeren.

Vorig jaar liep ik hier ook en ook toen was het prachtig. Het waaide vandaag behoorlijk maar het was droog vanmorgen. De velden zijn knalgeel met het koolzaad en dat is werkelijk geweldig mooi. Als het zonnetje nou nog een beetje wil komen, is het echt schitterend. Vorig jaar hebben we enorm geluk gehad met het weer en was het warm. Ook tijdens de halve marathon vorig jaar was het warm.

Eerst maar eens rustig warmlopen en kijken hoe het allemaal voelt. De weg loopt al aardig omhoog het eerste stuk dus even rustig aan en alleen als alles echt warm is. Ik loop langs een heksensteen en ga daar vanavond een muntje neerleggen en een wens doen. Drie keer raden wat die wens is. Pijnvrij lopen!

klik voor groot

Woef vindt het allemaal geweldig. Voor haar is het prima dat het niet warm is en ze geniet duidelijk volop. Ik draag zelfs bij de start hele dunne handschoentjes vanwege de wind en dat voelt best prettig.

Al gauw loop ik tegen het heuveltje op en voordat ik het weet, zijn we al boven. Huh? Vorig jaar vond ik dat nog best een klimmetje herinner ik me. Maar ik weet dat als ik straks rechtsaf sla, er ook weer een klimmetje komt.

Ik loop rustig, let op mijn houding en zeg tegen mezelf ‘ik ben sterk’ en ‘ik ben fit’. Je weet maar nooit of het ergens voor helpt. Ik kijk ook bewust niet op mijn horloge, zodat ik niet weet hoe ver ik al ben en niet ga ‘afwachten’ of het weer misgaat op het 2 km punt.

klik voor groot

Na de kruising slaan we rechtsaf en ook dat heuveltje stelt dus werkelijk niets voor. Grappig dat ik dus toch sterker ben geworden van al dat lopen.

Ik geniet met volle teugen. Ik voel op een gegeven moment wel wat, maar het voelt absoluut anders dan (bijna) 2 weken geleden. Na 4 km doe ik even wat oefeningen en wandel ik even 400 meter voor de zekerheid, want ik wil niets overdrijven en ik weet niet precies hoe ver het is.

Woef en ik hobbelen rustig verder. Ik merk wel dat ik erg begin te letten op wat ik voel en niet voel maar ik probeer mezelf af te leiden met de omgeving en mijn mantra’s. Helaas loop ik (daardoor) verkeerd en ik loop dus een stukje om. Achteraf blijkt dat helemaal niet echt zo te zijn want ik had rustig door kunnen hobbelen en dan was ik ook goed uitgekomen.

Vorig jaar rende woef nog keihard van me vandaan achter een haas aan en liet me staan, maar deze keer is ze weliswaar heel actief aan het ruiken, maar blijft ze keurig bij me.

klik voor groot

Ik kies voor een kortere route die ik niet eerder nam en dat was prachtig met allemaal wilde bloemen. Aan het einde staan koeien lui in het veld. Het is echt jammer dat het niet wat helderder weer was want het uitzicht op Bass Rock is spectaculair, maar als het zo door blijft gaan, dan zit een nieuw rondje er zeker weer in.

Na ruim 11,5 km met wat matige klimmetjes kom ik weer thuis. Te lange loop naar mijn zin maar het voelt al een stuk beter dus ik zit op de goede weg. Het is een goede beslissing dat ik zondag niet ga lopen, zelfs geen halve marathon. Ik ben er tevreden mee met de beslissing en ik hoop dat het lopen nu weer de goede kant op gaat. Het huis is alweer geboekt voor volgend jaar en de marathon gaat volgend jaar gewoon door. Volgende keer wel een korter rondje!

Overigens heeft de eigenaar van het huisje vandaag in Edinburgh isogels opgehaald bij de marathon start. Dat is dus super fijn, want dan hoef ik er helemaal niet heen en zie ik ook niet de festiviteiten rond de loop. Hij bood het gisteren aan en daar maakte ik dankbaar gebruik van.

* totaal 11,75 km
* temp 9 graden
* cadans niet gemeten

mei 128 km – 2013 totaal 833 km

22.05.2013 – hitland – 5,5 km

**22.05.2013 – hitland – 5,5 km**

Gisteren weer een behandeling gehad en het is eigenlijk nog steeds niet echt duidelijk wat er nu aan de hand is. Maar goed, ik doe braaf mijn oefeningen en doe/neem/smeer alles wat ik zelf bedacht had. En toch lijkt het wel beter te voelen eigenlijk. Ik liep natuurlijk weer een mini rondje, maar het leek ‘anders’. Niet in de zin van ‘weg’ maar goed. Ik wacht af, blijf korte rondjes lopen en dan zou het in theorie gewoon steeds beter moeten gaan.

Het blijft een vreemd idee dat zondag de marathon begint en ik er niet bij zal zijn. Maar maandag is de marathon alweer ‘voorbij’ en voelt het vast weer anders dat ik er niet bij was. Op naar een volgende loop, er komen er nog meer en toevallig hadden we het huis al vooruit geboekt voor 2014 dus wat dat betreft is er niets aan de hand. Eerst maar eens lekker weer lopen zonder dat ik iets voel en dan weer verder kijken. Ik hoef nu niet meer idioot vroeg naar bed in ieder geval. Grappig dat je in de aanloop naar zo’n evenement toch helemaal ‘marathon’ leeft en ademt. Vroeg naar bed, goed eten en meer van dat soort dingen.

* totaal 5,5 km
* temp 8 graden

mei 117 km – 2013 totaal 821 km

20.05.2013 – assignment 35: 10 km – totaal 6 km

**20.05.2013 – assignment 35: 10 km – totaal 6 km**

Vandaag dus het testrondje na ruim 4 dagen ‘rust’. In theorie stond een rustig 10 km rondje op het programma (van gisteren) maar dat werd dus niets. Ik ben rustig weer omgekeerd en heb de opdracht dus niet volbracht. Dat leek me niet erg zinvol nu. De marathon is dus een ‘no go’, tenzij er morgen ineens een wonder gebeurt door de behandeling maar daar reken ik niet op.

Assignment 36, de marathon in Edinburgh wordt dus simpelweg een DNS (did not start). Het is 40 weken geleden dat ik me inschreef voor de run en het schema startte na de GNR midden september. Geen enkele training ging verkeerd, ik heb alles volbracht zonder gedoe en met veel plezier.

Ik ben fit as a fiddle maar helaas. Ongelooflijk. Kan er eigenlijk nog niet helemaal ‘bij’, hoewel ik me vooral moet richten op de lange termijn. Maar toch…..

* totaal 6 km
* temp 10 graden

mei 112 km – 2013 totaal 816 km

17.05.2103 – geen training – DNS?

**17.05.2103 – geen training – DNS?**

Ik loop nog achter met het aanvullen van de loopjes in Garderen en het gevolg daarvan maar ik ga maar even door. Vandaag zou natuurlijk weer een lekker rondje op het programma staan. Maar niets is minder waar. Geen training, geen loopje en voorlopig het sein op rood voor volgende week (marathon Edinburgh).

Toch hou ik hoop, misschien tegen beter weten in. Dat weet ik niet, want ik kan het pas gaan ontdekken tijdens mijn eerstvolgende test rondje. Misschien zondag avond, misschien maandag. Ik heb geen idee eigenlijk. Nog 8 volle dagen voordat ik aan de start zou willen staan. Daar kan in theorie nog een heleboel in gebeuren!

Voorlopig dus even niets….. Ik doe ondertussen net alsof ik gek ben, denk na over de kleding van de dag en ben vast alles aan het klaarmaken voor de reis. Wie weet. Als de mind nou altijd sterker zou zijn dan het lichaam dan zou er niets aan de hand zijn.

Ik ben topfit. 11 pond lichter, trainingen afgerond, ademtraining weer op het goede niveau (begonnen op 40 mmH20 en nu weer op 70 mmH2o) dus what more can I do! Nou best veel. Ik gebruik voeding even als medicijn (zover dat gaat, dus lekker verwarmende dingen), gebruik smeerseltjes (je weet maar nooit), acupunctuur en oefeningen.

En… visualiseer natuurlijk de start en de finish op 26 mei.

Het zou toch wel een beetje bar zijn als na 37 weken training de run zelf dan ineens niet door zou gaan! Overigens is het ook een dubbel gevoel. Want de weg naar de marathon was leuk, leerzaam en ‘rewarding’. Natuurlijk wil ik graag de marathon lopen volgende week, maar ik wil vooral gewoon nog heel lang kunnen blijven lopen. Dus wat dat betreft is het makkelijk: bij twijfel geen start.

15.05.2013 – hitland test rondjes

**15.05.2013 – hitland test rondjes**

Na de loopjes met pijn van zondag en maandag gisteren naar N. geweest. Die heeft iets gedaan en vanmorgen dan een testrondje. Na 2 km voelde ik het al. Wandelen gaat goed, verder voel ik ook niks. Geen verbetering dus en na 5,5 km was ik weer thuis. Ik snap er niets van.

In de middag was ik bij S. en ook die begrijpt niet precies wat er aan de hand is. Nieuwe oefening erbij maar verder….. Ik moest de oefeningen doen, en ook vlak voor het lopen en het nog eens proberen. Dus aan het einde van de middag weer een rondje. Precies hetzelfde. Na 2 km pijn. Ik kan op zich wel een beetje scharrelen maar het is pijnlijk en ik snap het niet.

De marathon lijkt even ver weg maar dat is niet belangrijk, ik wil kunnen lopen!!! Dat is de lust en mijn leven (nou ja, mijn leven eigenlijk) dus wat is er nou loos? Ik ga de komende dagen niet lopen, maandag een kort testrondje dan maar. Na 5,5 km was ik dus weer thuis.

* totaal 11 km
* temp 15 graden

mei 106 km – 2013 totaal 810 km

13.05.2013 – garderen dag 2 – 6 km

Eigenlijk een rondje om te kijken hoe het voelt na gisteren maar het is nog steeds niks. De schoenen lijken wel wat uit te maken maar het voelt niet goed. Ik was dus ook weer snel thuis. Morgen en overmorgen heb ik een afspraak bij N. resp. S. om te kijken wat er loos is.