15.05.2016 – spott – 19 km

**15.05.2016 – spott – 19 km**

ronde 1: 10 km

Vannacht goed geslapen en toen ik vanmorgen vroeg naar het toilet sloop, lag woefje nog heerlijk te ronken. Moe van alle indrukken en ons loopje van gisterenavond denk ik. Kan ik mooi nog even blijven dommelen dus. Uiteindelijk sta ik op, laat woefje een plasje doen op het gras en maak me rustig klaar voor een kort rondje. Het is prachtig weer dus daar moet ik meteen gebruik van maken natuurlijk!

Veel later dan gepland gaan we samen op weg. Het is echt lekker buiten en na de warming up doe ik gauw mijn giletje uit. Ik draag mijn Salomon shirtje en rokje en dat zit allemaal prima. Het is weer echt mooi onderweg. Ik loop, ik geniet en maak af en toe een foto. Alle heuveltjes kom ik zonder problemen op en dat vind ik wel verrassend eigenlijk zo met mijn rugzakje ook nog eens op mijn rug.

klik voor groot

Ik hobbel rustig door en geniet van het uitzicht op Bass Rock in de verte. Zouden er ook dit jaar weer vaan Gannets broeden en schreeuwen daar op die rots? Eind mei gaan we het misschien weer zien, horen en ruiken als we er met de snelle boot langs varen. Nu al zin in en ik hoop op droog weer die dag!!

De gaspeldoorn ruikt heerlijk naar zonnebrandcreme en als het zonnetje schijnt zoals nu, ruikt dat helemaal apart. De witte bloemetjes die zo heerlijk naar uien ruiken, komen al bijna uit en af en toe ruik van die flarden. Ik zie een reetje weghopsen en zie grote hazen in het veld. Wat een heerlijke ochtend zo. Ik ben echt een bofferd.

Ik klok af als ik bij het hekje aan de weg kom en gebruik het laatste stukje voor de cool down. Ik moet daarvoor een heel steil stukje weg omhoog lopen. Dit zou ik moeten fietsen als ik met de fiets boodschappen ga doen. Haal ik dat? Als ik boven ben, ontmoet ik een man met een rugzak. Die is volgens mij al een tijdje onderweg en we raken aan de praat. Hij is 70 jaar en is al jaren aan het lopen (wandelen). Hij heeft enkele jaren geleden alles verkocht en is nu onderweg. Dat wilde hij al eerder, maar toen kon het niet. We bestuderen de kaart met de route die hij al gelopen had en nu nog gaat lopen. Deze keer is hij alweer ruim 6 weken onderweg. De teller staat op 20.000 miles. We praten over het gewicht van de rugzak en wat erin zit. Altijd weer interessant. Woef zit braaf te wachten en kan weer rekenen op een heleboel bewondering. Ze is ook speciaal!

Ik neem afscheid van de man en wandel het laatste stukje naar huis. Op naar de volgende ronde.

gegevens:

* 10 km
* 13 graden

mei 184 km – 2016 totaal 1.691 km

ronde 2: 9 km

Vanmorgen hebben waf en ik een fijne 10 km ronde gelopen. Daarna heb ik lekker in de zon gezeten samen met woefje. Na het middaguur ben ik op de fiets boodschappen gaan doen. Ik was erg benieuwd of ik de helling op zou komen bij Spott House maar ik was vergeten dat de hele weg naar Dunbar gewoon naar beneden loopt en de hele weg dus eigenlijk omhoog. Maar het ging goed en zonder afstappen kwam ik weer thuis. Zelfs de eitjes waren nog heel.

In de middag heerlijk geluierd in het zonnetje. Genieten dus en zo onverwacht. De tweede mooie dag. En dat mooie weer zorgde er ook voor dat ik in de avond nog een keer op pad ben gegaan met waf. Ze lag wel lekker te slapen maar toen ik mijn kleren aantrok, was ze meteen weer wakker.

klik voor groot

Ik koos deze keer voor het rondje naar Doon Hill. Dat is zo mooi van bovenaf! Wel eerst even afzien met de klim naar boven na de start. Ik zou dat dus echt niet op de fiets kunnen. Omhoog wandelen is al lastig genoeg. Maar mooi is het en je komt vanzelf boven.

Na de klim loopt de weg weer even naar beneden en golft daarna wat op en neer. Dat is allemaal wel goed te doen. Ik heb geen idee hoe ik dat vorig jaar deed. Continu of in stukjes. Voordat ik er erg in had, moest ik alweer linksaf slaan. Het volgende stukje was offroad en dat vond waf helemaal geweldig. Dit jaar geen reetje zoals vorig jaar. Dat was toen erg leuk. Door de erosie was het pad naar beneden lastiger dan vorig jaar. Ik durf daar simpelweg niet keihard overheen te rennen en dat is nou juist waar je wat tempo kunt maken. Maar ik was tevreden want het ging erg gemakkelijk (en het scheelde maar 2 seconden). Ik maakte wat foto’s van de lelijke fabriek aan de kust maar die zijn verdwenen van mijn camera door een storing. Beetje jammer wel.

Daarna hobbelden woef en ik weer naar boven langs een omgeploegd veld. Dat geeft een mooi patroon. Helaas ook hier geen reetje. Ik sloeg Doon Hill zelf over want er is verder niks te zien. Na de klim ging het snel. Even linksaf, genieten van de lucht van de gaspeldoorn en weer rechtsaf. Geen vosje deze keer. Aan het einde weer rechtsaf. Gisteren liep ik dit dus de andere kant op. Best grappig want het loopt toch flink naar beneden en gisteren liep ik dit dus weer omhoog.

klik voor groot

Ik ontdek nog een nieuw pad, dat ik later deze week wil doen. Daarna hobbel ik het laatste stukje rustig naar beneden en sla bij Canongate linksaf. Daar ploeterde ik met de fiets tegenop vanmiddag met mijn boodschapjes! De witte bloemetjes die zo lekker ruiken, lijken wel al wat meer uit te zijn dan vanmiddag. Misschien door het zonnetje.

Na 9 km staan we weer voor de deur. Dit rondje brengt het jaartotaal al op 1.700 km

Op naar de volgende ronde maar weer.