22.03.2013 – assignment 27: 14×800 mtr – totaal 19,5 km

**22.03.2013 – assignment 27: 14×800 mtr – totaal 19,5 km**

What more can I say? I did it! Ik weet nog goed hoe ik in het schema keek, en zag dat de 800-tjes zouden opbouwen tot maar liefst 14×800. Dat klinkt als een ‘eitje’ en dat blijkt het eigenlijk ook te zijn. Een prachtig mentaal spelletje. De vorige keer deed ik 12×800 en toen was ik dik tevreden en weer erg benieuwd naar de 14×800 die ik dus vandaag afrondde. Bijna iedere keer was er wel ‘iets’ tijdens deze training. Heuvels in Schotland, sneeuw, hagel en storm in de UK of een venijnig bruggetje zoals de vorige keer. Vandaag was de uitdaging een koude oosten wind die niet alleen uit het oosten (b)leek te waaien, maar soms ook ineens even vanuit een andere hoek om de deur loerde en blies. Het was verder niet eens gek weer, want er scheen nog een zonnetje ook, maar het was koud met de wind, en warm door de zon. En de wind maakte het voor mij erg zwaar qua ademhaling. Ik vond de training niet eens echt ‘zwaar’, maar wel erg lastig en hoewel ik tevreden ben omdat ik binnen de range ben gebleven, is dit de enige training waarbij ik niet gelijkmatig liep vanwege de wind.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Eerst even inlopen. Normaal doe ik 800 meter heel langzaam en ga dan beginnen met wat ik wil doen. Vandaag kon dat niet, want ik had een recht stukje weg uitgekozen door het natuurgebied waarbij ik deels zijwind zou hebben, deels tegenwind. Dat is ook goed terug te zien in de eerste laps. Omdat de wind erg koud was, werd ik maar slecht warm en aangezien ik geen blessure wilde en echt warm wilde zijn, koos ik dus voor een extra rondje om warm te lopen. Ik deed dat in de vorm van RWR zodat ik mijn hartslag een beetje omhoog kon duwen voordat ik zou beginnen met de 800-tjes. Ik heb immers al eerder last gekregen van mijn hartprobleem, dus liever even wat meer tijd besteden aan een goede voorbereiding dan maar. Op een gegeven moment voelde het wel redelijk, en had ik ook mijn ademhaling redelijk onder controle. Even heen en weer hobbelen totdat ik bij het startpunt kwam en even een mentale peptalk houden. ‘Daar gaan we’ en ‘ik kan dit gewoon’. Ik zet de metronoom aan op 175 aangezien ik dat in de UK ook gebruikte tijdens deze training. Vreemd genoeg was de metronoom de vorige keer lager, maar ik wilde deze laatste dan toch op een hogere cadans proberen. Een dubbele uitdaging dus! Ik druk op de lap toets van de Garmin en daar ga ik op weg voor de eerste lap. Windje half tegen en wat valt het tegen! Ik klok af op 4.21 voor de eerste lap. Dat is mooi, want de opdracht was 4.22 en uiteindelijk toewerken naar 4.15. Dat is dus aanzienlijk minder spreiding dan alle voorgaande 800-tjes waarbij ik langzamer moest beginnen en ook ongeveer hier moest eindigen. Een echte uitdaging. De volgende laps gaan allemaal ongeveer net zo hard, waarbij het effect van de wind goed zichtbaar is. Ik ben dus wel tevreden dat ik de eerste 11 laps eigenlijk allemaal wel goed doe, ook al is het een beetje onregelmatig. Het grappige is dat ik steeds tegen mezelf aan het praten was. ‘Als ik hier weer loop, ben ik al op lap 8′ en zo gaat het verder. Je rekent van alles uit in je hoofd, nog zoveel laps, wanneer iets gaan versnellen etc. Ik vind dat wel leuk eerlijk gezegd. Ik was van plan om de laatste 4 laps sneller te doen en te eindigen onder de 4.15. Lap 12 gaat echter helemaal mis doordat ik een ander pad neem en ineens vol de wind tegen heb en ook nog het venijnige bruggetje over moet. Ik zie op mijn horloge dat de tijd ineens terugzakt. Maar kennelijk kan ik nog steeds schakelen want ik besluit de metronoom 1 tikje terug te zetten en daar gaat het dieseltje weer! Lag ik aanvankelijk echt ver achter op ‘schema’ voor deze lap, het lukt me alsnog om in 4.18 te eindigen. Niet de bedoeling maar echt super dat ik dat alsnog kon inhalen. Lap 13 gaat prima op 4.13 en in lap 14 maak ik een ontzettend domme rekenfout. Ik denk over de weg terug te kunnen lopen en vergeet dat het fietspad is afgesloten waardoor ik ineens de weg moet oversteken. Tsja dat is echt zonde, want ik lag zo mooi op schema voor de snelste lap netjes aan het einde en klok uiteindelijk af op 4.15 door een mooie versnelling aan het einde als ik weer door kan lopen. Je moet toch inhouden voor de weg en dat kostte me dus net de laptijd. Geeft niet, ik heb ze allemaal gedaan binnen de range, enkele wat sneller, niets langzamer en ik had gewoon ‘over’ aan het einde. Met het weer in gedachten en de invloed daarvan op hart/longen, ben ik zeker tevreden en na ruim 19.5 km kom ik weer terug bij de auto. Toch een hele afstand zo! Kreukel deed haar best!

Nu even ‘rustig’ aan tot de HM van Berlijn en daarna weer verder voor de M. Over 3 weken staat er dus weer een lange duurloop op het programma. Ik heb er zin in! Dit soort trainingen laten zien wat er allemaal kan, en leren me te doseren en ook om niet op te geven. Zakt het tempo even in? Dan kan je dus schakelen om weer op tempo te komen. De metronoom blijft een waardevol hulpmiddel voor mij. Vandaag stond de cadans weer net buiten de comfort zone en dat maakt het extra waardevol dat het allemaal goed ging vandaag. Op naar de volgende training!

De cijfertjes dan maar van vandaag:

01 – 4’21″ – 153 (159) – cadans 176
02 – 4’14″ – 152 (162) – cadans 178
03 – 4’19″ – 154 (162) – cadans 178
04 – 4’13″ – 158 (167) – cadans 176
05 – 4’19″ – 160 (169) – cadans 176
06 – 4’16″ – 160 (167) – cadans 178
07 – 4’18″ – 158 (166) – cadans 178
08 – 4’16″ – 160 (170) – cadans 176
09 – 4’20″ – 159 (167) – cadans 178
10 – 4’13″ – 162 (172) – cadans 178
11 – 4’15″ – 165 (173) – cadans 176
12 – 4’18″ – 162 (174) – cadans 174
13 – 4’13″ – 164 (171) – cadans 176
14 – 4’15″ – 166 (174) – cadans 174

Gegevens:

* totaal 19,6 km
* temp 3 – harde oosten wind

mrt 134 km – 2013 totaal 509 km