27.12.2016 – loch awe (kilchurn castle) – 7 km

Vorige week hebben we een eerst korte rondje over het meer gevaren met redelijk slecht weer. Dat was eigenlijk een kennismaking en de boot ligt inmiddels gewoon klaar voor vertrek. De uitdaging voor deze keer wordt ook nog het vervoeren van de kano op de auto. Dat doen we nooit want we bouwen altijd ter plekke op. Maar om tijd te sparen, hadden we nu de kano opgebouwd en in de garage gelegd voor de volgende trip. Gisterenavond hebben we dus de manual van de auto tevoorschijn gehaald om te kijken hoe we eigenlijk een sleepoog moeten monteren. Gelukkig ligt alles netjes in het reserve wiel dat op de achterbank ligt. Kapje losmaken, schroef erindraaien en voila een sleepoog. Mmm we hebben er dus maar eentje dus we besluiten het fietsenrek achterop te gebruiken voor de achterkant van de kano. Natuurlijk hebben we wel al lang geleden goede spanbanden gekocht die echt bedoeld zijn voor veel gewicht en kracht dus dat is geen probleem. Ook had ik nog bedacht dat we de spanband van de kanokar zouden kunnen gebruiken om de kano extra te bevestigen rond de middenstangen.

In de ochtend gaan we dus maar eens proberen om de kano op de auto te leggen. Het miezert aanvankelijk maar de voorspelling is droog weer over een uurtje en weinig wind dus die kans gaan we pakken. We rijden naar Kilchurn Castle want ook al is het maar 5 km van de jetty van het hotel waar we eerder gekeken hebben, als we het niet halen vanwege de wind of de golven hebben we alsnog het castle niet gezien!

Al snel zit de kano op de auto en zijn we tevreden. Muurvast ligt het ding en nergens steekt er iets uit. Dat gaat vast goed komen.

klik voor groot

We pakken wat kleding in en gebruiken voor het eerst de witte grote rackpack van ortlieb die we kochten via marktplaats. We worden een beetje gek van de zwarte kanozak waar niks in terug te vinden is en hadden al eerder ontdekt dat de rack packs veel handiger zijn. Daar kan ook van alles in. Als alles in de auto ligt, komen we tot de ontdekking dat woef niet meer achterin kan door de kano op het dak. De achterklep kan natuurlijk niet meer open nu! Woefje moet dus even op de grond voor de voorstoel op dat korte stukje.

Ik vind de rit naar het castle nog enorm lang duren. Als je bedenkt hoe dichtbij het eigenlijk is over het water zeker! We moeten nu helemaal omrijden en dat duurt vrij lang. Het is de eerste keer dat ik met de kano op het dak rijd dus ik vind het ook nog een beetje vreemd natuurlijk. Maar uiteindelijk komen we heelhuids aan op de parkeerplaats bij Kilchurn Castle. Gelukkig staat er maar een andere auto dus kunnen we rustig de kano van het dak halen. Als ik uitstap, zit er een roodborstje naast de auto. Die is zo nieuwsgierig dat ik gewoon met de telefoon die ik in mijn zak heb een foto kan maken terwijl hij nog net niet tegen het schermpje tikt. Gek beest. Daarna hebben we alles snel klaar voor de de trippel naar de jetty van het castle. We zijn hier jaren geleden geweest en denken te herinneren dat er een jetty ligt waar we zouden kunnen instappen.

Ik laat de drone ook nog even op. Dat blijkt zo lang geleden te zijn dat ik vergeet eerst ‘flat trim’ te doen. Daarna wil ik de nieuwe follow me feature proberen maar klettert de drone zo het gras op. Dan maar even met de hand wat beelden maar het licht is lastig. Het is zonnig maar de contrasten zijn erg groot voor de drone en na tien minuten is de zon ineens verdwenen en is het weer grijs. Wat jammer! We lopen met de kano over het pad naar het castle en stuiten op een hek. Geen nood, de kano tillen we er even overheen! Daarna lopen we verder.

klik voor groot

Met het kano karretje is het eigenlijk heel makkelijk om de kano te vervoeren. We hebben al zoveel plezier gehad van dat ding! Al snel zijn we bij het castle en zien we dat er een hek voor de ingang naar de jetty zit. Op slot wel te verstaan. Merkwaardig maar we zien al snel dat we gewoon de kano daar te water kunnen laten omdat we er langs kunnen en dan alsnog op de jetty kunnen lopen. We trekken wafje haar cloudchaser aan, daaroverheen het zwemvest en voor de zekerheid daaroverheen de regenjas. De vorige keer was het misschien toch een beetje koud op de kano dus dit gaan we proberen zo.

We laten woef in de kano stappen aan de kant en trekken daarna de kano langs het hek van de jetty. Wij kruipen door het hek en lopen daarna over de jetty naar de instapplaats en trekken de kano met ons mee. Geen enkel probleem dus, want op deze manier kunnen we gewoon droog instappen.

Daarna zijn we al snel op weg. Inmiddels is het best druk rond het castle maar wij varen op ons gemakje weg van het castle en maken eerst wat foto’s. Het blijft een mooi plekje daar!

Toch is het gek om te starten bij iets dat eigenlijk een doel is en we varen aanvankelijk een beetje doelloos het baaitje rond en maken wat foto’s.

klik voor groot

Als we het baaitje uit zijn, varen we het meer op. We zien het Loch Awe Hotel in het dorp bij de railway. Dat is enorm groot en prima zichtbaar. S. heeft echter niet zo’n zin om daarheen te varen. Te eng? Het water is ook best open maar niet wild. We besluiten niet daarheen te varen maar terug te varen naar de eilandjes aan de overkant van het castle en vanaf daar een beetje langs de kust te varen en te kijken. Dat is mooi en we zien weer een dipper. Ook zien we twee vissers die in het water staan en iets uitvreten met een grote vis die in het water ligt. We hebben geen idee wat ze aan het doen zijn maar het is vreemd. We varen verder en zien dat we inmiddels toch echt op de hoogte van het hotel zijn aangekomen. Wat ver weg leek, was dus dichtbij alleen kan je dat dus lastig inschatten op het water. We maken een kiekje.

We varen nog een stukje verder. Op de heenweg zullen we wind tegen hebben en op de terugweg wind mee dus we kunnen rustig nog een stukje verder peddelen zonder dat we straks in de problemen komen. Dat was ook een van de redenen om toch te starten bij het castle zelf. Als onervaren loch peddelaars moet je geen gekke planning maken die niet klopt!

Het varen gaat verder prima. Het is mooi, en het weer is ook goed. Woef lijkt het prima te hebben met haar coat(s) aan en is duidelijk niet koud. Als we verder varen, zien we ineens Conans church liggen. Zijn we daar al? Dat is toch zeker niet slecht! Vanaf de overkant maken we een kiekje want S. wil er niet heen varen.

klik voor groot

Inmiddels is het wel genoeg qua afstand en we besluiten terug te peddelen en nog wat te fotograferen bij het castle zelf. De andere kant op is het echt fraai want je hebt nu uitzicht over de heuvels achter het castle. Dit is echt erg mooi en ook wel bijzonder om mee te maken zo.

We naderen het castle weer en maken wat kiekjes.

Daarna willen we aanvankelijk nog het baaitje bij de railway invaren maar er staat best sterke stroming daar en aangezien we dan op de terugweg weer wind tegen zullen hebben, besluiten we dat niet te doen. We varen nog wat heen en weer en maken nog wat video opnames. Deze keer hebben we wel een soort stickje waar een camera opstaat zodat we opnames kunnen maken vanaf de boot. De video volgt nog!

Na bijna 7 km is het genoeg en varen we terug naar de jetty van het castle. Wij stappen weer eerst uit en laten woefje in de boot zitten. Daarna trekken we de kano weer langs de jetty naar de kant waar woef ook uit kan stappen.

Dat gaat allemaal verder heel gemakkelijk en al snel ligt de kano weer aan de kant naast het castle. Een bijzondere plek om zomaar even rond te varen. Als waf uit de kano is gaat ze als een idioot heen en weer rennen. Prima even die beweging maar we lachen wel om haar omdat ze zo hard rent dat ze soms zelfs uitglijdt over het gras.

klik voor groot

Als alles een beetje is opgeruimd gaan we weer terug wandelen naar de auto met de kano. Het is nog steeds prima weer en we besluiten de drone nog even op te laten voor een laatste shot. Helaas is daarvan de accu ineens leeg dus dat gaat niet door. Verder lopen dan maar en de kano weer over het hek tillen.

Als we bij de auto zijn, hebben we eigenlijk heel snel de kano weer op het dak. We trekken alleen de sluiting van de spanband van de kanokar kapot. Daar is dat ding ook niet voor natuurlijk! Als we thuis een plekje hebben voor de kano, is het misschien toch een idee om de Thule portage aan te schaffen voor dit doel. Dat is er helemaal voor gemaakt om de kano veilig te vervoeren. We moeten in ieder geval een tweede sleepoog aanschaffen maar die vond ik al voor een tientje. Eerst thuis kijken of de we kano ergens kwijt kunnen voor het geval we toch kano klaar willen hebben voor vertrek.

Het was een mooie ronde maar varen met een doel is wel iets leuker dan starten bij een doel. Op naar de volgende ronde. Dan hebben we wel een doel: twee eilandjes waar nog wat te zien is. Dat betekent dus onderweg uitstappen en weer instappen!