Schoenen



terug naar het weblog RunPower

terug naar de schoenen review

  • Hoka one one
    Handig tabelletje om de maat te bepalen



    Hoka one one

    Omdat ik ook wat langere afstanden loop, en nu eenmaal een L6-je heb in mijn rug die natuurlijk nergens op lijkt (een normaal mens heeft maar 5 lumbaal wervels maar om een of andere reden heb ik er eentje 'extra' die niet goed is aangelegd) besloot ik toch eens te kijken naar een schoen die wat 'meer' te beiden heeft dan de niemendallerige schoenen waar ik voorheen op liep. De Pure Flow loopt lekker, de Kinvara loopt lekker, maar toch. Krijgen de verkopers in Duitsland dan toch gelijk? Dat die schoenen vooral voor kortere afstanden zijn? Ik zag dat in de top 100 van de eerste 100 finishers op de NY marathon (2013) enkele keren een Kinvara en een enkele Pure serie voorbij kwam, maar die mannen lopen dan ook allemaal maximaal 2,5 uur over de marathon. Ik niet, en op de ultra in 2014 zal ik ook zeker 6,5 uur op pad zijn. Tijd voor andere schoenen dus!

    Uit de ultra wereld had ik al eens verhalen gehoord over 'Hoka'. Hoka One One staat voor 'time to fly'..... Op de plaatjes zien de schoenen er achterlijk uit, alsof het hoge moonwalkers zijn. Ik had er weinig fiducie in maar toen ik ze alsnog hier in Nederland kon passen, besloot ik de gok maar eens te wagen dan (2013). Ik liet dezelfde maat komen die ik altijd draag bij andere merken en probeerde ze rustig uit in huis. De maat lijkt aardig overeen te komen met de maatvoering van Asics en Brooks.

    Dit was het begin van veel loop kilometers en avonturen op de Hoka. Inmiddels ben ik 14.000 kilometer verder en heb ik veel modellen geprobeerd (en gehouden). Diverse avonturen beleefde ik op de schoenen zoals tweemaal een 120 km tocht met de hond en bepakking en overnachten onderweg. Onderstaand het rijtje met de meest recente bovenaan. Enkele modellen zijn blijvertjes.

    O Tracer (road) 2016/2017



    Category: Neutral: Lightweight Training | Fit: Medium | Surface: Road | Preferred Ride: Responsive | Offset: 4 mm | Forefoot: 18 mm | Heel: 22 mm | Weight: 195.00 g (in maat 42)

    Op de site staat te lezen:

    • Lightweight, No-Sew TPU Overlay Construction
    • Lightweight, Form-Fitting Heel Construction
    • Ultra-breathable Forefoot Mesh Reduces Water Retention
    • Early Stage Meta-Rocker
    • PRO2LITE +10 Midsole for a Unique Balance of PROpulsion and PROtection
    • Strategic Rubber Placement for Lightweight Durability
    De Tracer is een hele andere schoen dan de andere modellen die ik heb. De schoen is veel lichter, en staat vooral veel dichter bij de grond dan de andere modellen. Hoewel de heel to toe drop 4 mm is, is de zool een stuk dunner en staat de hak maar 22 mm van de grond. Ter vergelijk: de Mafate Speed bijvoorbeeld 35 mm.

    eerste ervaring en pasvorm

    De schoen zit heerlijk en trekt gemakkelijk aan. Het voelt een beetje als een comfortabele slof. Er zitten gewone veters op dus geen snelsysteem maar de veters zijn voor de verandering eens goed en gaan niet snel los. Ruimte in de voorvoet is voldoende. De tongue is vrij dun maar geeft voldoende bescherming tegen de veters.

    eerste loop ervaring

    De schoen loopt licht en ik kan er gemakkelijk een hoge cadans mee halen. Met deze schoenen maak ik ook totaal geen geluid, waarschijnlijk mede doordat de schoen zo mooi rond de voet gevormd is. Het model loopt totaal anders dan de andere modellen. Lichter, dichter bij de grond, meer grondcontact en toch 'zacht'. Fijne schoen om mee af te wisselen en om snelheidstrainingen mee te doen.

    duurzaamheid

    Ik heb er inmiddels (februari 2017) 150 km mee gelopen. Ik zie natuurlijk wel wat slijtage aan de zool maar het valt me tot nu toe reuze mee. Wordt dus vervolgd.



    O Clifton 2 en 3 (road) 2015/2016/2017

    Category: Neutral Lightweight Road running shoe | Midsole: 1.6x volume | Hoka Grip lugs: 2mm | Heel to toe drop: 5mm | Heel cushioning: 29mm | Meta cushioning: 24mm | Weight: 235g (9USM) Colour: Pure Green / Acid | Underfoot Feel: SOFT



    De Clifton 2 is veranderd ten opzichte van de eerdere Clifton. Kenmerk van dit model blijft de combinatie van een lichtgewicht met veel demping. De upper is veranderd en is lichter geworden. De tongue is veranderd en is nu dikker dan voorheen en geeft meer bescherming tegen de veters. Ride is gelijk gebleven en er is iets aan de zolen veranderd (daarover later meer).



    technisch

    MIDSOLE
    - 1.6 Volume CMEVA
    - 24mm under forefoot
    - 29mm under heel
    - Drop: 5mm

    OUTSOLE
    - 2mm lugs
    - Full ground contact design

    INSOLE
    - 3mm Ortholite, breathable, anti-bacterial and anti-odour

    eerste ervaring en pasvorm

    De schoen trekt gemakkelijk aan en lijkt aanvankelijk heerlijk te zitten. Het is weer even wennen aan de traditionele veters (geen quick lace system) maar de veters blijven prima zitten en zijn tot op heden nog geen enkele keer los gegaan. Vreemd genoeg voelt de upper 'hobbelig' aan de voorkant. Net alsof er niet precies gesneden en gelijmd is. Bovenop de voet voelt het vreemd en ik zie bij het lopen een rare vouw bovenop komen. Na mijn eerste loopje met de schoenen kom ik dus ook met een blaar bovenop de voet thuis (waar de vouw zit). Dat is vervelend en zorgt er in eerste instantie voor dat ik de schoen dus even niet meer aantrek om de blaar (die nogal fors is) te laten helen. Ondanks die gekke blaar op een totaal onverwachte plek (ik heb nooit blaren en al helemaal niet bovenop de voet), voelt de schoen als een prettige schoen dus ik kan niet wachten totdat ik het weer kan proberen.

    eerste loop ervaring

    De schoen loopt 'licht' en 'snel'. Ik kan heel gemakkelijk een hoge cadans bereiken met dit model in tegenstelling tot de Stinson Lite waar ik echt loop alsof ik vermoeid ben. Ik maak met deze schoenen ook eigenlijk geen geluid. Afgezien van die rare blaar en de vreemde druk bovenop waar de upper ook rimpelt en vouwt, is de eerste ervaring positief.

    duurzaamheid

    Ik schreef in 2015:

    Ik kan daar op dit moment (augustus 2015) nog niet veel over zeggen. Ik kocht de schoen in juli, en heb er pas 90 km gelopen (vanwege die blaar). Vreemd genoeg hebben de zolen bij mij een heel vreemd slijtpatroon. Dat heb ik nog op geen enkel model gezien en ook niet bij andere merken die ik gedragen heb. Eingelijk slijt de schoen midden op de zool waar het zachtste materiaal zit. Blijkbaar land ik op een hele rare plek met deze schoen. Ik merk daar echter niets van tijdens het lopen. Wordt dus vervolgd.

    Update eind 2015:

    Inmiddels is de schoen omgeruild voor een nieuw paar. De zool liet ineens los na 100 km en dat is wel heel vreemd natuurlijk. Ik nam dat nieuwe paar in april 2016 pas in gebruik, dus over de duurzaamheid heb ik nog steeds geen oordeel. conclusie

    Nog geen conclusie na 90 km. Wordt vervolgd

    update augustus 2015

    Inmiddels heb ik een nachtje een balletje onder de vouw en de deuk gelegd en dat hielp. De upper is nu net iets opgerekt op die gekke plek en nu heb ik er geen last meer van. Review wordt dus vervolgd zodra ik er meer kilometers op gelopen heb.

    update april 2016

    Ik heb zojuist een nieuw paar in gebruik genomen. De zool van het oude paar liet los na 100 km. Grappig genoeg heb ik geen last van een deuk die een blaar veroorzaakt met dit paar. Afwachten maar. Wordt vervolgd.

    update december 2016

    Elke model heeft last gehad van de loslatende zool. Ik heb dat nog eens laten lijmen bij de hakkenbar maar dat was geen succes. UIteindelijk heb ik het loslatende deel er maar gewoon afgesneden en ben doorgelopen op de schoenen. Dat ging tot mijn verrassing ook. De onderliggende laag bleek tamelijk slijtvast. Uiteindelijk heb ik alsnog 700 km op de schoen gelopen en met veel plezier. Eind 2016 isde schoen vervangen door de Clifton 3. Die review volgt.

    O Stinson Lite (road) 2014/2015/2016/2017

    Category: Neutral Cushion Road running shoe | Midsole: 2.2x volume | Hoka Grip lugs: 1.5mm | Heel to toe drop: 6mm | Heel cushioning: 35mm | Meta cushioning: 29mm | Weight: 309g



    Helaas bleken mijn geliefde Stinson Tarmacs niet meer leverbaar. Inmiddels was dit model alweer opgevolgd door de Stinson Lite. Dat vond ik erg jammer maar ik besloot het er maar op te wagen. In 2014 kocht ik dus mijn eerste paartje Stinson Lites.

    eerste ervaring en pasvorm

    De schoen voelt op zich wel OK maar de upper is totaal anders dan van de Tarmac. De upper is nu een soort open mesh en dat voelt aanvankelijk vreemd. De toe box is niet erg breed maar lijkt wel goed aan te sluiten zo op het eerste gevoel. Er zitten andere zooltjes in deze schoenen en ik wissel direct de zooltjes voor de zooltjes uit een ander paar. Er worden standaard twee paar zooltjes meegeleverd: 4mm moulded EVA en 2mm Ortholite. Ademend, anti bacterieel en anti geur. Overigens ben ik inmiddels een halve maat groter gaan zitten dan voorheen. Op de lange afstanden en zeker in de warmte, is dat toch plezieriger. De veters zijn weer quick lace en dat trekt gemakkelijk aan en uit. Aan de achterzijde zit een vrij grote lus om aantrekken te vergemakkelijken.



    eerste loop ervaring

    Mijn eerste paar zit meteen prettig en loopt ook goed. Mijn tweede paar (andere kleur en jawel: soms maakt dat echt uit) zit eigenlijk de eerste keer niet prettig. Ik maak geluid met de schoen en het klinkt alsof er een doodvermoeide loper aan het lopen is. Na enkele keren lopen is dat opgelost maar vreemd is het wel. Ik loop op mijn eerste paar prettig maar het wordt toch om een of andere reden nooit mijn ideale schoen. De zolen kunnen onverwacht glad zijn op nat en glad wegdek. Inmiddels weet ik dat je met de Stinson Trail ook prima over de weg uit de voeten kunt en dat model heeft aanzienlijk meer grip op natte wegen. Inmiddels (april 2016) ben ik echter al aan mijn derde paar toe. Inmiddels mijn favoriete schoen voor over de weg

    technisch

    MIDSOLE
    - Full length CMEVA Midsole
    - 2.2 CMEVA+ Volume
    - 29mm under forefoot
    - 35mm under heel
    - Drop: 6mm

    OUTSOLE
    - 1.5mm lugs
    - Full ground contact design

    duurzaamheid

    Tsja, dat blijft toch wel een punt van de Hoka. De Stinson Trail is eigenlijk het enige model dat het qua slijtage en duurzaamheid prima gedaan heeft. Maar de nieuwere modellen zijn toch echt slecht(er). de zolen van de Stinson Lite zijn eigenlijk na 600 km al behoorlijk afgeschaafd. Mijn eerste paar had geen problemen met de upper, mijn paar uit juli 2015 heeft nu na een maand de eerste gaten in de upper (augustus 2015). Er zit pas 300 km op de teller dus dat is toch wel merkwaardig. Ik vraag me af waarom het materiaal zo slecht is eerlijk gezegd. Inmiddels (april 2016) zit er bijna 800 km op de teller. De upper is niet verder gescheurd maar de zolen gaan nu snel.

    conclusie

    Wederom mixed feelings. De zolen slijten erg snel en bij mijn tweede paar schoenen heb ik ineens al snel gaten in de upper. Ik heb niet het gevoel dat dit nou 'snelle' schoenen zijn. Ik draag ze tijdens de langere afstanden en heb altijd het gevoel dat ik ook 'gewicht aan mijn voeten' train met dit model. Jammer dat de Tarmacs niet meer leverbaar zijn. Wordt vervolgd

    update april 2016

    Inmiddels is de Stinson Lite toch wel mijn favoriete wegschoen eigenlijk. Misschien doordat ik afwissel met een veel zwaardere schoen waardoor de Lite ineens 'licht' lijkt. Dat zou kunnen maar ik loop er graag op en liep ook mijn 62 km ronde grotendeels op deze schoen. De duurzaamheid valt uiteindelijk mee. Ik denk dat ik mijn huidige paar nog 150 km aan zal kunnen hebben voordat ik ze vervang. De teller staat dan bijna op 1.000 km.

    update december 2016

    Gelukkig heb ik nog een paar in de kast van deze fijne schoen. Elk model is ruim 1.000 km meegegaan en dat valt niet tegen. Daarna waren ze ook echt op. Bovenwerk een beetje kapot, zool versleten. Ook in 2017 zal ik dus ter afwisseling op dit model lopen.

    O Mafate Speed (trail) 2015/2016/2017

    Category: Dynamic Stability Trail running shoe | Midsole: 2.2x volume | Hoka R-MAT lugs: 5mm | Heel to toe drop: 6mm | Heel cushioning: 35mm | Meta cushioning: 31mm | Weight: 321g (9USM)



    Ondanks dat de Stinson Trail heerlijke schoenen zijn en ik inmiddels met mijn tweede paar begonnen ben, blijken die schoenen niet zoveel grip te hebben op de modder als ik zou willen. Daarom koos ik voor de UK voor de Mafate Speed met een wat agressievere zool dan de Stinson Trail. De Mafate Speed heeft 5 mm lugs, de Stinson Trail 4 mm lugs maar wel een andere vorm (links mafate, rechts stinson trail).

      

    De Mafate Speed staat wat dichter bij de grond dan de Mafate en is lichter.

    eerste ervaring en pasvorm

    Prima schoen, veel lichter dan de Mafate die ik begin 2014 paste en afkeurde. Eigenlijk een schoen waar je zo op weg loopt en dat deed ik dan ook in de UK. Veters zijn weer het quick lace systeem. De flap is een beetje lang maar niet vervelend.

    eerste loop ervaring

    De schoenen lopen prima maar ik vind het wel een beetje een 'slappe' schoen. Ik heb op vrij technisch terrein gelopen en daar vond ik af en toe de schoen een beetje 'moeilijk' doen. Ik kan dat niet goed uitleggen maar het voelde alsof de schoen niet echt mee deed met wat ik wilde. Ook is de schoen toch een beetje stijf hetgeen je vooral merkt bij het klimmen als je op de voorvoet wilt landen. Dat gaat niet makkelijk en uiteindelijk krijg je toch erg vermoeide voeten in de schoen. Ik was op de ultra blij dat ik na 50 km de schoenen mocht verwisselen voor de Stinson Lite over de verharde weg. De schoenen voelden toch eigenlijk een beetje aan als klompen. Ik heb helaas niet kunnen proberen of de schoenen net zo lekker snel drogen als de Stinson Trail (na doorwaden van water). De grip op (natte) stenen is prima, daar is de schoen superieur aan bijvoorbeeld de Salomon Speedcross die weliswaar beter is in de modder maar eng glad kan zijn op (natte) stenen.

    duurzaamheid

    Helaas. Na ruim een maand vielen de eerste gaten in de upper. In de bovenste laag, de binnenlaag bleef wel gesloten maar de gaten scheuren steeds verder uit en overal in de upper vielen nieuwe gaten. De zolen bleven wonderbaarlijk goed maar de schoenen zijn dus uiteindelijk terug gegaan want ze scheurden echt van mijn voeten af. Ik heb er uiteindelijk dus weliswaar 445 km op gelopen, maar na een maand (en minder kilometers) scheurden ze dus al uit elkaar. Jammer. Ik heb mijn twijfels over de nieuwe uppers die gebruikt worden in de huidige modellen, want de Stinson Lite heeft ook een gelijke opbouw als de Mafate naar mijn idee dus ik ben benieuwd of die ook snel scheuren. Ik vind dat een trail schoen echt wel tegen een stootje moet kunnen.

    update april 2016

    Ook winter 2015/2016 liep ik op de Mafate Speed. Ik kocht een nieuw paar omdat het toch wel erg fijne schoenen zijn. Ook nu vielen de gaten in de upper na een maand en zijn de schoenen uiteindelijk terug gegaan. Maar ze lopen heerlijk en ik vertrouw de schoen eigenlijk op ieder terrein. Na doorwadingen zijn de schoenen snel droog en dat is ook prettig. Inmiddels staat er een nieuwe paar Mafate Speeds klaar voor nieuwe avonturen.







    conclusie

    Mixed feelings maar toch positief. Ik heb twee paar gehad en op beide paren ongeveer 450 km gelopen voordat ze van mijn voeten scheurden. De schoen is alleen wel prijzig. Er schijnt een nieuw model uit te komen medio 2016 dat wellicht het probleem van het scheuren niet meer zal hebben. De schoenen hebben soms wel iets 'klomperigs' wat ik met de Stinson Trail nooit heb gevoeld. Toch blijft de schoen in de renstal voor modderige trails.

    update december 2016

    Inmiddels staan er 700 kilometers op mijn derde model. Er zitten slechte enkele kleine gaatjes in 1 laag van de upper. Ik vind dit een absolute top schoen. Ik kan ermee over asfalt lopen (zonder dat de zool daar idioot snel van slijt) en op elke ondergrond doet de schoen het uitstekend. Sneeuw, modder, gladde en natte stenen, natte bladeren etc. Klimmen op onverharde grond gaat ook prima omdat de voorvoet niet zo stug is. Klimmen op verharde grond gaat iets minder prettig maar is ook geen probleem. Tot nu toe erg onder de indruk van deze schoen.

    O Bondi B, Bondi 3 en Bondi 4 2014/2015/2016/2017

    Mid-long distance | Multiple terrain surfaces - road & trail ( tracks ) | 2mm Hoka Grip lugs | 4.5mm heel to toe drop | Weight: 280g ( based on size 8 UK - 8.5 USM - 9.5 USW - 42 EU ) | Midsole: 1.8x volume | Heel height: 33mm | Toe height: 28.5mm



    eerste ervaring en pasvorm

    De schoen voelt meteen fijn zo uit de doos. Als je erop wandelt, merk je wel verschil met een schoen als de Pure Flow of de Kinvara. Ik gebruikte de schoenen meteen voor een korte run in Amsterdam. Het is eventjes wennen maar eigenlijk voelde de schoen meteen al heel vertrouwd. Het voetbed is aangenaam, er is voldoende ruimte in de toebox. Aan de buitenkant lijkt het wel alsof de tenen iets minder ruimte hebben dan bij andere schoenen, hoewel de toe box echt ruim te noemen is. De veters zijn aangenaam lang, maar blijken in de praktijk toch geregeld los te gaan ondanks een dubbele knoop.

    Na de korte run neem ik ze meteen in gebruik als dagelijkse schoen. Ook door het bos loop ik erop en tot mijn verrassing verzwik ik nooit mijn enkel. Al die verhalen dat je 'grondcontact' mist bij een dergelijke schoen gaan bij mij in ieder geval niet op. Ik heb op de Trabucco trail heel wat keren mijn enkel verzwikt op vervelende stenen en wortels maar nu gebeurt er niets.

    Na de eerste 100 kilometers kijk ik eens naar de zolen en ik schrik me rot. Hele stukken zijn al van het groene gedeelte af geschuurd en ook de witte noppen op de middenvoet zijn enorm gesleten. Na 100 km al! Ik besluit contact op te nemen met de winkel en de distributeur. Kennelijk hebben ze hier nog niet eerder over gehoord. Dat verrast me naderhand, want als ik op twitter kijk en op internet, zie ik meer problemen. Ook met het bovenwerk. Het duurt even voordat ik bericht krijg, en inmiddels slijten de schoenen verder en gaat ook het bovenwerk inderdaad scheuren. Aan beide voeten, eerst aan de binnenzijde, later ook aan de buitenzijde. Ik besluit de schoenen maar met veel tape een beetje weer aan elkaar te plakken maar de gaten zijn groot in de upper.



    Maar de service is goed, en er komt een nieuw paar schoenen. Inmiddels loop ik dan alweer 30 km extra op het kapotte paar en is de hele schoen aan elkaar geplakt met tape aan de binnenzijde om scheuren te voorkomen. De zolen zien er werkelijk niet uit, en zijn afgesleten tot op het witte deel. Heel merkwaardig. Ik ben wel teleurgesteld, want het zijn erg fijne schoenen en vrij prijzig. Als de schoenen dus maar een paar honderd kilometer mee zouden gaan, dan is het snel voorbij!

    Met de nieuwe schoenen heb ik inmiddels ook alweer meer dan 100 km gelopen maar nog niet op asfalt. Ik ben dus erg benieuwd of de zolen simpelweg minder goed tegen asfalt kunnen of dat het eerste paar een slecht paar is geweest. Zeker is wel dat het bovenwerk echt niet goed gemaakt is, want het eerste kleine gaatje is alweer zichtbaar aan de binnenzijde van de schoen.

    Wat is nu mijn conclusie over deze schoenen?

    Het zijn absoluut fijne schoenen. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit met een pijntje of blessure gelopen heb, dus ik kan niet zeggen of de schoenen daarvoor 'helpen' of niet. Maar ik wil graag nog zo lang mogelijk pijnvrij blijven lopen! Ik heb inmiddels in de loop van de tijd wel van alles geprobeerd, van 'normale' schoenen tot meer minimalistische schoenen. Waarom zouden we onszelf eigenlijk pijnigen met schoenen zonder enige demping (wanneer we op hele scherpe rotsen lopen)? Omdat het 'natuurlijk' zou zijn en we vroeger op blote voeten liepen?

    Voor zover ik weet hadden we vroeger geen asfalt wegen waar we overheen moesten lopen voor ons maaltje. Sterker nog, toen ik in Schotland over scherpe rotsen en stenen liep, genoot ik met volle teugen. Ik hoefde niet op te letten of ik iets scherps moest ontwijken, ik kon lekker doorlopen. Ik zwikte niet ik voelde geen scherpe dingen. Grondcontact? Daar speelt ook een stuk 'gevoel' een rol bij naar mijn mening. Ik weet heel goed waar ik overheen loop, dat gevoel is gewoon oproepbaar, ook als de scherpe stenen niet in mijn voetzolen prikken.

    Na de eerste 400 km ben ik dus op zich erg enthousiast. Nog niet over de levensduur van de schoen. Het nieuwe paar heeft nog geen asfalt gezien, en ziet er dus na 100 km nog prima uit. Maar de grote test moet nog komen als er weer op asfalt gelopen gaat worden.

    Een uitgebreide review volgt dus nog.

    update maart 2014 Gedurende de wintermaanden heb ik 350 km op de Stinson Trail en 200 km op de Stinson Tarmac gelopen en slechts enkele keren op de Bondi B. Er staat dus pas 180 km op de teller maar de eerste gaatjes zitten alweer in de upper. Dat gebeurt niet bij de Stinson Trail of Tarmac (na 350 resp 200 km) dus blijkbaar ligt het echt aan het model en niet aan mij. Ik ben erg benieuwd naar de slijtage van de Bondi B de komende maanden.

    update mei 2014 Helaas. Het is alweer over en uit voor de Bondi B na 279 km. Zodra ik op asfalt ben gaan lopen, is alles verder bergafwaarts gegaan. De upper is op beide schoenen en aan beide kanten gescheurd en dan bedoel ik ook echt gescheurd, totaal los van de zool met gaten waar je vingers doorheen kunnen.

      

      

      

    Ik plakte de gaten met tape maar dat leverde me mooi een blaar op, zo net even voor de marathon volgende week. De zolen zijn blijkbaar niet bestand tegen asfalt want die zijn ook totaal weg en lijken wel 'ingezakt'. Ik begreep inmiddels dat bij de Bondi3 de upper is verbeterd en dat er een soort 'productiefout' was met de eerdere modellen. Maar vreemd blijft het. Het is een schoen van 160 euro die dus maar heel kort mee gaat. En wat nu? Een week voor de marathon scheuren de schoenen waar ik op wilde lopen dus eigenlijk uit elkaar en kijkend naar de zolen lijkt het ook allemaal niet zo handig. Ik weet het even niet meer. Is het nu het model? Het merk? Ik moet zeggen 'thumbs up' voor Scarabee waar ik de schoenen kocht. Ik ben nog steeds enthousiast over de schoen, maar dit verwacht ik niet voor al dat geld, en hoef ik ook niet te verwachten. Zeker niet een schoen die gemaakt is voor duurlopers! En hoewel ik ook verhalen zie van lopers die er al 1.000 km op hebben zitten, lees en hoor ik ook over de slijtage en de problemen. Ik ben dus niet de enige!

    Scarabee heeft me echter super geholpen. In no time kreeg ik als vervanging de Bondi 3 toegestuurd die een beter bovenwerk zou hebben. Helaas bleken die zodanig te zijn veranderd dat ze wat te hoog uitvielen bij de laterale malleolus en ook de harde randen vanaf de zijkant van de schoen naar de heelcap waren vervelend. Niet meer mijn model dus! Ik zal dus op zoek moeten gaan naar left overs van de Bondi of moeten overstappen op andere modellen. Ik kreeg daarom om te proberen de Rapa Nui 2 Tarmac (zie boven).

    update januari 2015 Ik had nog een UK paar Bondi B maar die scheurden na 200 km al uit elkaar op de upper. Die zijn dus retour. Ik heb uit de USA nog een paar staan, maar die zullen waarschijnlijk ook kort meegaan. Daarna is het over en uit voor de Bondi wat mij betreft.

    update april 2016 Inmiddels is mijn laatste paar oude Bondi's ook bijna 'op'. Erg jammer want dit was nou echt een heerlijke schoen. Inmiddels heb ik een paar Bondi 4 maar dat model lijkt in niets op het oudere model.

    Bondi 4:

    Category: Neutral Cushion road running shoe | Midsole: 1.8x volume | Hoka Grip lugs: 2mm | Heel to toe drop: 4mm | Heel cushioning: 33mm | Meta cushioning: 29mm | Weight: 297g (9USM) Colour: Black / Cyan | Underfoot Feel: SOFT | OVERSIZE

    update december 2016 De Bondi 4 is inmiddels ook ingelopen en valt me alleszins mee. Een prettige schoen die wat minder contact maakt met de ondergrond dan ik zou willen. Een beetje (te) zachte schoen maar op zich Ok om mee af te wisselen. Heel anders dan de Rapa Nui en de Clifton. Ik zou de schoen niet meer zo snel aanschaffen een volgende keer.

    O Stinson trail 2014/2015/2016

    Mid-long distance | Off road, trail running shoe | 4mm Hoka Grip lugs | 6mm heel to toe drop | Weight: 300g ( based on size 8 UK - 8.5 USM - 9.5 USW - 42 EU ) | Midsole: 2.2x volume | Heel height: 38mm | Toe height: 32mm



    Hoewel ik onder de indruk ben van de Bondi B op ruwer terrein, merk ik in Schotland op de stenen en dor de bossen toch wel dat iets meer grip erg fijn is. Met de ultra in maart 2014 voor de boeg, besluit ik dus toch te gaan zoeken naar een schoen die wat meer grip biedt. Ik laat daarvoor onder meer de Stinson Trail komen.

    eerste ervaring en pasvorm

    Als ik de schoen aantrek, voelt het meteen prima. De toe box is aanzienlijk nauwer dan van de Bondi B. De schoen sluit mooi aan, er is voldoende ruimte voor de voorvoet. Het vetersysteem is een snelsluit systeem zodat de veters onderweg niet meer los kunnen gaan. Dat moet een verademing zijn ten opzichte van de Bondi B waar de veters nog wel eens los willen gaan. In de doos zitten overigens ook gewone veters. Ook zit een dunnere zool in de doos ingesloten. Ik ben verrast dat de schoen zo lekker zit. Meteen vanuit de doos neem ik de schoenen mee op pad voor een echte trail run. Rotsen, water, stukje weg, gras en modder. Van alles wat inclusief stijgen en dalen.



    De schoenen lopen meteen heerlijk. Opvallend is wel het bovenwerk dat duidelijk verschilt met de Bondi. Omdat het keihard regent als ik vertrek, krijg ik vrij snel natte voeten. Dat is fijn voor een trail schoen, want als het water er makkelijk in en uitkan, dan kan je ook makkelijker door water waden zonder zware schoenen te krijgen. Ik merk direct een betere grip met deze schoenen. Met de Bondi was het wel eens lastig op echte heuvels met rollende steentjes. Dan had ik wel eens het gevoel van 1 stap vooruit en 2 achteruit. Maar nu kan ik gewoon lekker doorklimmen. Er zit voldoende beweeglijkheid in de voorvoet om het klimmen op de tenen makkelijk te maken. Door het water stampen gaan prima en ook over het natte gladde gras gaat het lopen prima. Het stukje over de verharde weg loopt goed, het loopt weiswaar anders dan de Bondi, maar het loopt prima. Dalen gaat natuurlijk makkelijk (time to fly) en ik vertrouw de schoenen al snel en hou niet meer in bij het dalen. Ook op de natte rotsen en met mos bedekte stenen heb ik prima grip.

      

    De verschillen met de Bondi zijn groot: de noppen zijn heel anders op de zolen, de Stinson Trail hebben meer echte 'noppen' die overigens ook een stuk dieper zijn dan de rondere van de Bondi (4 mm grip versus 2 mm). De demping is ook meer bij de Stinson 2.2x versus 1.8x maar daardoor zijn de Stinson ook wat zwaarder.

    De eerste indruk is dus erg positief.

    update april 2014 Inmiddels aardig veel op gelopen na 4 maanden (afgewisseld met de Stinson Tarmac en de Bondi B), ook de ultra trail op 1 maart 2014. De teller staat nu op 485 km. Weinig slijtage, op wisselende ondergrond. De schoenen lopen ook op asfalt prima. De grip in echte slib modder is niet erg goed, maar op uiteenlopend terrein kan de schoen goed uit de voeten. Ook na stream crossings is de schoen redelijk snel droog. De snelsluit veters hebben een klein beetje de neiging om losser te gaan zitten maar ze laten zich zo makkelijk aantrekken dat dit voor mij geen probleem is.

    update januari 2015 Op mijn eerste paar heb ik ruim 1.100 km gelopen. Er zit weliswaar een gat in de rechterschoen maar niet door slijtage maar waarschijnlijk door een takje. Er gebeurt verder ook niets met de upper of met het gat. De zolen laten normale slijtage zien en over de gehele zool een normaal patroon. Prima schoen en inmiddels loop ik op een nieuw paar Stinson Trail.

    update april 2016 Mijn tweede paar nam ik van iemand over die er niet op kon lopen. Ik liep er ruim 1.100 km mee en vind het nog steeds een heerlijke schoen. Gelukkig kon ik in de US nog een paar krijgen en zo loop ik dus alweer een tijdje op mijn derde paar. Ideale schoen, alleen niet zo geschikt voor echte gladde modder.

    O Rapa Nui 2 Tarmac 2014/2015/2016



    Category: Neutral Cushion road running shoe | Midsole: 1.5x volume | Hoka Grip lugs: 1.5mm | Heel to toe drop: 5mm | Heel cushioning: 26mm | Meta cushioning: 21mm | Weight: 270g ( based on size 8 UK - 8.5 USM - 9.5 USW - 42 EU )

    Omdat de Bondi 3 niet geschikt bleek voor mijn voet (zie onder), moest ik kiezen voor een andere schoen als vervanging. Dat werd uiteindelijk een gok met de Rapa Nui, en dan de Tarmac versie. Deze schoen is ietsje lichter dan de Bondi maar weer een totaal andere schoen. De Bondi heeft 1.8x midsole volume, de Rapa Nui 'maar' 1.5x. De zolen zijn natuurlik ook heel anders van de Rapa Nui, want de Bondi is zeker geschikt voor een simpele trail route, de Rapa Nui tarmac lijkt dat niet gezien de zool. Onder: van links naar rechts Rapa Nui, Bondi, Stinson

    rapa nui  bondi  stinson

    eerste ervaring en pasvorm

    De schoen trekt makkelijk aan door het quick lace systeem en achteraan bij de hielcap zit een grote lus die het makkelijk maakt om de schoen aan en uit te trekken. De schoen voelt op zich goed, wat vooral opvalt is dat je veel lager bij de grond staat dan met welke andere Hoka schoen ook die ik heb. Dat klopt ook als je naar de getalletjes kijkt, want 26/33/38/35.5 is de hoogte voor resp. de Rapa Nui/Bondi/Stinson trail/Stinson tarmac. Vrij grote verschillen dus. Dat merk je meteen, want het voelt eigenlijk als een 'normale' schoen. Ook de zool is wat minder volumineus en 'breed' dan van de andere modellen. In de doos geen extra zooltjes, zoals bij de Stinson en dat is jammer.

    eerste loop ervaring

    Ik kreeg de schoenen hier in de UK eind mei 2014. Ik heb er nog maar net op gelopen maar de eerste indruk is op zich positief. Het is een stuggere schoen dan de andere modellen en ik zal moeten bekijken hoe dat voelt. Er is voldoende ruimte in de toebox. Deze schoen is ook net weer wat hoger aan de randen bij de enkel dan de andere modellen en ik zal dus moeten bekijken of dat voor mij geschikt is.

    updates

    Inmiddels (augustus 2014) nog niet veel op gelopen, maar wel tijdens tempo training nu en intervallen. De schoen zit eigenlijk prima. De schoen is aardig wendbaar en je loopt echt met de schoen en niet tegen de schoen. Dat klinkt vreemd, maar als je erop loopt, dan voel je meteen wat ik bedoel. Ik ben aangenaam verrast, want aanvankelijk vond ik de zool wat stugger (hetgeen ook zo is), maar eigenlijk loopt het wel plezierig. Er zit pas 80 kilometer op de schoen, dus wordt vervolgd maar ik ben op dit moment positief.

    Update maart 2015: ik loop nog steeds af en toe op de Rapa Nui. Zou de schoen niet meer aanschaffen maar voor tussendoor prima. Geen echt doel voor deze schoen eigenlijk.

    Update april 2016: nog steeds alleen een schoen om af en toe even mee af te wisselen.

    Update december 2016: grappig genoeg is dit in 2016 uiteindelijk een favoriete schoen geworden. Misschien verandert het looppatroon over de tijd heen, ik weet het niet maar het was ineens een welkome afwisseling van de andere - zachtere - schoenen. Helaas is de schoen nu na 800 km een beetje 'op'.

    O Stinson Tarmac 2013/2014

    Mid-long distance | Road / smooth trail running shoe | 1.5mm Hoka Grip lugs | 6mm heel to toe drop | Weight: 290g ( based on size 8 UK - 8.5 USM - 9.5 USW - 42 EU ) | Midsole: 2.2x volume | Heel height: 35.5mm | Toe height: 32mm



    Uit andere reviews begreep ik dat er nogal wat verschillen zitten tussen de Bondi en de Tarmac. Je zou ze niet allebei 'fijn' vinden vanwege de verschillen. Ik was dus erg benieuwd toen de schoen eind december 2013 werd afgeleverd. Vol spanning aangepast en.... houden!! De pasvorm is erg fijn, maar inderdaad anders dan van de Bondi B. De toebox is wat nauwer, maar je staat ook wat anders dan op de Bondi. Vergelijken is lastig, want de Bondi zit nu als een slof, de Tarmac komt net uit de doos. Ik ben erg benieuwd hoe deze lopen. Bedoeld voor wegrondjes en langere afstanden, meer demping dan de Bondi (2.2x versus 1.8x), en heel andere zolen. De Bondi is een schoen geschikt voor trail en weg deze Tarmac is vooral voor de weg geschikt. Vandaar de andere zool en meer demping. Qua gewicht maakt het overigens nauwelijks uit. Alleen de Mafate (zie onder) is aanzienlijk zwaarder en 'meer' schoen dan de Bondi of de Stinson (trail of tarmac)

    eerste ervaring en pasvorm

    Als ik de schoen aantrek, voelt alles meteen prima. De toebox is niet erg wijd, en zeker smaller dan van de Bondi. Of dat een nadeel is, zal moeten blijken op een lange run. Ik vind het vetersysteem erg fijn en bij mij werkt het prima. De heelcap voelt zacht en nergens drukt een rand in mijn vlees. De tongue is wel wat lang en zit een beetje hoog op de wreef. Ik ben benieuwd of dit problemen geeft.

    eerste loop ervaring (zie verder voor updates)

    Als ik dit schrijf is het 19 januari 2014. Ik heb de schoenen nu 3 keer aangehad op de weg. Tweemaal een korte snellere training en eenmaal een lange duurloop van 45 km. Meteen de 45 km erop lopen was een risico maar ik ben aangenaam verrast. Het regende hard en aanvankelijk duurde het even voordat de regen door de schoenen kwam. Daarom was ik benieuwd hoe de schoenen zich in plassen zouden houden, maar ze lopen weliswaar snel vol, maar het water gaat er ook makkelijk weer uit. De grip op de weg is prima, ook op wat gladder wegdek door mos. Ook op een modderig farm pad liepen de schoenen goed. Ik weet nog niet goed hoe de schoenen zich op zand gedragen aangezien het strand zo zacht was, dat je daar met geen enkele schoen normaal uit de voeten had gekund. Op de 45 km route blijven de schoenen eigenlijk comfortabel en voelen niet zwaar of lomp. Ik heb (ondanks de nattigheid) geen blaren opgelopen en nergens ging de schoen onaangenaam drukken, terwijl ik met de bredere Bondi aanvankelijk een blaar op een klein teentje kreeg. De eerste loopervaring na 70 km is dus positief te noemen.

    update maart 2014 Inmiddels ruim 350 km op de teller. Slijtage is minimaal en daarmee presteren deze schoenen dus aanzienlijk beter dan de Bondi B. Ook nog geen problemen met de upper. De schoen is totaal anders dan de Bondi B want toen ik gisteren weer eens de Bondi B aantrok, merkte ik dat de Bondi aanzienlijk lichter 'voelt' (valt namelijk wel mee op de weegschaal) en dat de Bondi veel ruimer is qua toebox. Ik heb geen idee voor welke schoen ik een voorkeur heb op dit moment. Op de langere duurlopen van 40 km merk je duidelijk dat de toebox van de Tarmac smaller is. Dat is op zich logisch want voeten zetten nu eenmaal uit en dit was de eerste duurloop in vrij warm weer. Opletten dus met sokken keuze op deze langere trajecten.

    update april 2014 De tongue is inderdaad erg lang en drukt een beetje op de wreef. Dit heeft inmiddels bij mij een wat verhard plekje gegeven dat overigens niet pijnlijk is of wordt. Maar de tongue van de Bondi is plezieriger dan van de Tarmac. Slijtage begint nu echt te komen op de zolen maar het ziet er allemaal nog behoorlijk goed uit. De upper is nog steeds heel. Inmiddels staat er bijna 400 km op de teller (4 maanden oud nu) en is de schoen alleen op asfalt gebruikt. Voor overigens runs of kortere trainingen gebruik ik tevens de Bondi B, de Stinson Trail en af en toe ook de Brooks Pure Flow

    update januari 2015 De Tarmac is een heerlijke schoen maar ik vind dat de zolen niet erg lang meegaan voor een wegschoen. Ik heb een nieuw paar Tarmacs in gebruik genomen na 550 km en ook die zijn eigenlijk ook na 560 km afgesleten alsof er een kaasschaaf overheen is gegaan. In januari 2015 zijn de schoenen vervangen voor de Stinson Lite.

    O Mafate 3

    Mid-long distance | Mountain trail running shoe | 5mm Hoka Grip lugs | 5mm heel to toe drop | Weight: 330g ( based on size 8 UK - 8.5 USM - 9.5 USW - 42 EU ) | Midsole: 2.5x volume | Heel height: 39mm | Toe height: 35mm



    Ook de Mafate heb ik gepast. Momenteel staan die in de gang om terug gestuurd te worden. Maar ik heb ze uitgebreid bekeken en was erg onder de indruk. De Mafate is de schoen met de meeste demping: 2.5x versus 2.2x voor de Stinson trail en de 1.8x van de Bondi. De zool heeft noppen waar je werkelijk mee in de bergen mee uit de voeten kunt. Ik las een verhaal van iemand die ermee een sneeuwberg op had gewandeld. Dat kan ik me goed voorstellen als je de schoen ziet. Het is wel een echte schoen. Veel schoen. Toch voelt het aan de voet eigenlijk prima, hoewel de schoen wat stugger aanvoelt dan de Stinson Trail. De tenen zijn fors versterkt tegen keien en stenen en dat maakt dat je ineens echt merkt dat je een schoen aanhebt. Hoewel de schoen de meeste demping heeft en prima aanvoelt, besluit ik in dit stadium waar ik nog geen zeer technische trails loop, toch te kiezen voor de Stinson Trail. Maar de Mafate lijkt dus ook een prima schoen voor het wat zwaardere werk (en een prima wandelschoen)

    update januari 2015 Inmiddels werd een paar Mafate Speed aangeschaft. Dit is een lichtere uitvoering met een iets agressievere zool dan de Stinson Trail.

    terug naar de schoenen review


    terug naar het weblog
    RunPower