29.12.2016 – loch awe – 8 km

Eergisteren hebben we ons tweede kano rondje gedaan op Loch Awe. Toen hebben we Kilchurn Castle bezocht. Eigenlijk was het oorspronkelijke plan om vanaf het hotel te varen naar 2 eilandjes waar nog iets te zien zou zijn en vanaf daar naar Kilchurn Castle te varen. We hadden op de eerste dag dat we hier waren ook al uitgezocht of we dat piertje konden gebruiken. Maar omdat het allemaal misschien toch te ver zou zijn, hakten we de route maar in 2 delen en hebben dus inmiddels het castle al gezien. Vandaag vertrekken we dus wel vanaf het hotel en zullen we twee eilandjes als doel hebben. Dat vaart toch weer anders dan wanneer je start bij het doel. Dat is een stuk minder leuk. Achteraf hadden we overigens alles gemakkelijk kunnen halen vanaf het hotel maar nu hadden voor beide stukjes tijd genoeg en hebben we niet snel hoeven varen.

In de ochtend maken we alles weer klaar voor vertrek. De kano ligt al snel op de auto. Inmiddels weten we hoe het moet dus dat is geen probleem. Daarna rijden we het stukje naar het hotel waar we met de auto naar het boathouse rijden en de kano afladen en verder klaarmaken. Daarna ga ik de auto weg zetten.

klik voor groot

We kunnen deze keer eigenlijk heel makkelijk vanaf de kant de kano inkomen en we hoeven dus helemaal niet door het water te waden of natte voeten te krijgen. Dat krijgen we later natuurlijk wel als we op de eilandjes aan land gaan en we gebruik moeten maken van natuurlijke oevers en strandjes. We hebben geen idee natuurlijk hoe dat
straks zal gaan maar dat zien we later dan wel weer.

Al snel zit wafje in de boot en kunnen wij ook in de kano stappen voor ons rondje. Het water is heel rustig en vredig en ik vind het meteen al mooi.

klik voor groot

We moeten aanvankelijk even kijken welk eilandje we eigenlijk willen gaan bekijken waar de graven en kruisen liggen. S. begrijpt niet dat ik daarvoor even beweging nodig heb zodat ik op de kaart de pijl kan zien en de richting. Overigens valt het helemaal niet mee om afstanden op water in te schatten en ook vallen details soms weg waardoor je dingen anders ziet dan ze in werkelijkheid zijn. Maar al snel zijn we dan echt richting het eilandje Inishail aan het varen. Dat is niet ver weg en daar zullen we aan land gaan om ruines te bekijken van de chapel of St Fyndoca, de voormalige kerk van Inishail. De chapel is in de 18e eeuw buiten gebruik geraakt en is nu niet meer dan een ruïne, omgeven voor een begraafplaats die nog middeleeuwse grafstenen bevat. Er zijn nog fragmenten van de muren van de chapel te zien. Er staan ook graven van de MacArthur clan hier en ook van de 12e duke of Argyl die in april 2001 hier nog werd begraven.

Genoeg moois dus om even te gaan bekijken en het is wel spannend want het is de eerste keer dat we zoiets doen natuurlijk. Het eilandje komt al snel dichterbij en we zien eigenlijk meteen al een plekje waar we kunnen aanleggen. Het eiland is veel groter dan je op basis van de kaart eigenlijk zou verwachten! Straks gaan we eromheen varen. Nu eerst aanleggen en op zoek naar de restanten van de chapel.

De kruisen zijn al vanaf een afstandje te zien en liggen op de heuvel op het eiland aan de westzijde waar we ook hebben aangelegd. Dat aanleggen ging heel makkelijk en ik ben alleen even in het water gestapt vanwege de stenen daar. Daarna trok ik snel weer mijn schoenen aan en gingen we het eilandje op.

klik voor groot

De ruine is heel zichtbaar en de grotere kruisen zijn mooi. Ook liggen er nog hele oude stenen met inscripties.

Als we even rondgekeken hebben, gaan we weer terug naar de kano die beneden op het strandje ligt. Dit is toch wel leuk om zo te doen!

Als we weer ingestapt zijn varen we rond Inishail en gaan op weg naar het volgende eilandje. Inishail is echt veel groter dan we dachten en er zijn aan de andere kant ook nog betere strandjes te zien. We zien ook weer een dipper die zich tot heel dichtbij laat benaderen. Hij duikt door het water en laat allerlei capriolen zien. Erg gaaf om zo te zien!

We varen nu noordwaarts richting Fraoch Eilean. Dat is een klein eilandje waar ook een ruine van een castle op te zien is. Het is een middeleeuws castle die beheerd werd door de Clan Macnaghten by Alexander III in 1267. De resten zijn te vinden op het oostelijke deel van het eiland(je) op ongeveer 800 mtr van Inishail vandaan ligt. Prima te bevaren dus! Ik vind het nog steeds wel apart dat we hier zo varen met ons eigen bootje eigenlijk. Zo dobberen met een doel is ook wel fijn want nu ben je echt ‘op weg’ naar iets. Al snel komen we bij het eilandje aan en zoeken we een plekje waar we aan land kunnen komen. Dat blijkt eigenlijk wel gemakkelijk. Wafje ligt er overigens heerlijk lui bij dit tripje.

klik voor groot

Daarna klauteren we de rotspartij op waar de restanten van het castle liggen. Er is best een ‘pad’ te zien dus er komen hier toch aardig wat mensen kijken blijkbaar. S. zag overigens een vogel formaat arend wegvliegen van het eiland toen we dichterbij kwamen. Ik ben benieuwd wat het was. Jammer genoeg laat het dier zich niet meer zien daarna. Er is wel weer een nieuwsgierig roodborstje. Zou die vogel daar wonen of vliegen ze zulke afstanden?

Al snel zijn we naar boven geklauterd onder het genot van een meegebracht plakje cake. Best leuk zulke stopjes onderweg! Er is eigenlijk nog vrij veel te zien van het castle ook al is het totaal overwoekerd op sommige stukken. Zou het niet meer onderhouden worden?

kik voor groot

/a>

Gedurende de 14e eeuw kwam het castle in handen van de Campbell clan die al andere kastelen had langs Loch Awe zoals Kilchurn Castle (waar we eerder waren) en het castle op Inishail. In 1745 nam een Macnachtan het weer over van de Campbells. Ergens in 1769 werd het uiteindelijk verlaten.

Als we even rondgekeken hebben, gaan we weer terug naar onze kano die beneden ligt vastgebonden aan een boompje. Toch wel leuk zo. Ook en aardige slaapplek trouwens.

klik voor groot

We stappen weer in en varen weer even rond het eilandje om te kijken vanaf een afstandje. Het varen gaat goed en het water is heel rustig zonder veel wind. Dat vaart prettig. We gaan zo terug naar het andere eiland en vanaf daar weer terug naar het boathouse waar we gestart zijn met ons rondje.

Hoewel we ‘tegenwind’ hebben, vaart het heel gemakkelijk en in no time zijn we alweer bij Inishail en varen we daarna terug naar het boathouse. Inishail ziet er aanlokkelijk uit. Ik zie een vlak stukje met gras en opper dat we daar wel kunnen overnachten maar S. vindt dat niks. Misschien de geesten?

We maken nog een video van het aanleggen maar besluiten daarna toch nog even een stukje verder te varen in de richting van River Awe die uitmondt in Loch Awe. We doen maar een klein stukje en blijven bij de kant. Dit is wel prachtig zo met de bergen voor en naast ons. Heel anders dan op een meer waar erg veel water om je heen is.

klik voor groot

Het is echt prachtig maar we keren op een gegeven moment maar weer om en varen weer naar het boathouse. Het licht is inmiddels veranderd en het is prachtig zo op het gladde water.

We meren weer aan en gaan alles opruimen. Dat gaat redelijk snel en al gauw zit alles weer in de auto. Wafje rent weer even hard heen en weer terwijl wij opruimen. Prima, die heeft weer even lekker zich kunnen uitleven!

Als alles is opgeruimd haal ik de auto weer op samen met wafje, doe haar in de auto en daarna leggen we de kano weer op het dak. Dat gaat alweer makkelijker en sneller dan de vorige keer.

klik voor groot

We hebben 8 km gevaren in totaal en het was leuk om te doen. Hoewel geen mooi helder weer was de temperatuur prima, was het droog zonder wind dus wat wil een mens nog meer!

Omdat we nog een beetje zitten te klungelen hoe we nou het beste in en uit het water kunnen komen als er geen steiger is, vraag ik Colin eens naar het merk waterproof kousen waar hij het ooit over had. Dat blijken waterproof socks te zijn die bij chillcheater te krijgen zijn. Hele dunne neopreen sokken tot onder de knie. Ideaal dus want dan kan je gewoon het water instappen en daarna weer op de kant stappen. Overigens gaat het op blote voeten dus ook zoals ik gemerkt heb maar het is misschien wel iets om naar te kijken.

Verder hebben we eigenlijk weinig leerpunten na deze keer want alles ging eigenlijk prima. We weten nu wel zeker dat het lastig in te schatten is hoe groot of hoe ver iets is. Ook moet je misschien beter rondkijken waar de beste plek is om de kano aan te meren. We zagen immers op beide eilandjes naderhand nog betere plekken om aan te meren. Voor nu overigens prima maar toch iets om aan te denken. Niet de eerste de beste plek kiezen.