Dagelijks archief: maart 7, 2012

07.03.2012 – week 1 dag 2 – 6 km DL + 4 VS – totaal 8,5 km

07.03.2012 – week 1 dag 2 – 6 km DL + 4 VS – totaal 8,5 km

Ik blijf nog even over seconden en minuten neuzelen nu ik met het schema bezig ben. Vandaag regende het pijpenstelen en moest ik wachten op de post. Toen eindelijk de koerier om 5 uur geweest was, ben ik dus maar meteen de regen in gegaan voor mijn rondje. Zonder te kijken wat ik nou precies moest doen. De 6 km DL had ik onthouden maar ik dacht echt dat er ook 4 VS achter stond, maar dat was de training voor zaterdag waar een 6 km DL + 4 VS gelopen moet worden. Nou ja, goeie oefening. Over het DL tempo staat eigenlijk niks in het schema. In de schema’s van Steffny wordt dan een hartslag zone aangehouden voor de DL, namelijk op 75% voor een kortere en 70% voor een langere duurloop. Nu wist ik dus niet goed wat ik moest lopen en heb ik maar gewoon zo gelopen dat mijn ademhaling rustig bleef en ik warm bleef ondanks de regen. Dat werd dus een 6 km rondje op 6.15 min/km. De 4 VS vond ik ook niet erg duidelijk omschreven maar moesten tot ‘voluit sprinten in de laatste 10 tot 20 meter’. Hahaha voluit sprinten. Ooit een slak zien sprinten? Ik kan alleen de maximaal gehaalde snelheid zien en dat was 4.02 min/km. Maar kunst, over een piepklein stukje. Iemand die goed kan hardlopen loopt gewoon hele einden op dat tempo. Maar goed, rustig aan ;-) Omdat ik verkeerd uitkwam (moest een recht en vlak stuk weg hebben voor die versnellingen) heb ik lekker op mijn gemakje teruggedieseld naar de auto. Hondje tevreden en nat, ik tevreden. Toch nog even lekker buiten geweest. Op naar de volgende schema dag. Dat is morgen al zie ik. Oeps…. met de 10 km van zondag wordt het misschien een beetje veel. Nou ja, moet maar even kijken hoe het allemaal loopt deze week.

Gegevens:

* totaal 8,5 km
* temp 4 graden

maart 44 km – 2012 totaal 415 km

K5 powerbreath progressie

**K5 powerbreath progressie**

Medio december haalde ik de K5 op en vanaf 18 december ben ik daarmee aan de slag gegaan. De K5 is een apparaatje om ademhalings spieren mee te trainen. Ik koos specifiek voor de K5 omdat ik dan op de computer precies zou kunnen zien wat ik eigenlijk aan het doen was, en welke invloed welke ademhaling eigenlijk precies heeft op volume, kracht etc. Je kunt dit zoveel uitbreiden als je wilt, zo adem ik ook wel eens met de hartslagmeter, omdat je vrij gemakkelijk middels een goede ademhaling hartslag omlaag kunt brengen. Een goede ademhaling (o.a. niet te diep, niet te oppervlakkig, niet te snel en met een lange(re) uitademing) is zo ontzettend belangrijk voor het hele lichaam en alle processen! Omdat ik niet alleen astma heb, maar ook nog eens niet goed werkende longen vanwege embolieen, is het dus extra belangrijk om zo goed mogelijk te ademen. Als klein kind zat ik al op yoga, speciaal gericht op ademhaling en ik vond het prachtig. Tijdens de oxycon test merkte ik al hoe gemakkelijk je met ademhaling dingen kunt sturen! Maar omdat ik nou eenmaal niet zo goed in mijn spierkracht zit (vanwege een aandoening), leek het mij wel handig om dan ook maar eens die ademhalings spieren aan te pakken, om eens te kijken of ik daar nog wat winst zou kunnen behalen. Niet (alleen) voor het lopen, maar (ook) voor het dagelijks leven.

In Schotland had ik zo’n strak ritme, dat ik daar keurig iedere ochtend en iedere avond een training deed. Omdat ik nog niet precies wist hoe en wat, deed ik dat aanvankelijk op de automatische stand. De weerstand wordt dan bepaald aan de hand van de eerste ademteugen. Op zich gaf dat al snel progressie te zien, want met de test die je ook kunt doen, zag ik enorme sprongen van een S-index van 80 richting de 118. Ook de flow verbeterde en ik merkte het echt. Daarna ging het weer wat achteruit, en probeerde ik wat het effect van manual was op een vooraf ingestelde weerstand, gebaseerd op de test.

Inmiddels ben ik na terugkeer in Nederland er weer actiever mee aan de slag gegaan, en wil ik het loopschema combineren met een straks schema voor de K5. Ik zit dus weer netjes twee maal per dag even aan de laptop om te trainen en doe af en toe een test. Inmiddels kreeg ik een schema voor opbouw van kracht en werken we ook daadwerkelijk ergens naar toe. En dat is best leuk. Het lichaam als ‘maakbare machine’ blijft me intrigeren. Wat kan ik? Wat is er uit te halen? Als oudje gestart en met de nodige gebreken? Ik ben benieuwd maar doe rustig aan. Voorlopig lijkt er nog verbetering in te zitten.

Ik wil na de zomer weer een keuring doen, en dan ben ik benieuwd of er ook verbetering in de longfunctie zal zijn opgetreden. Want ondanks alle andere ‘verbeteringen’ bleef dat toch allemaal aan de matige kant tijdens de keuringen. Misschien blijft het hart en de longen wel mijn beperkende factor voor mijn maximale prestatie. Dat zal de tijd moeten leren. Voorlopig blijf ik lekker proberen.

Over enkele weken post ik dus weer een update over de progressie. Onderstaand een grafiek van mijn sessies (er zijn heel erg veel grafieken en analyses). Lastig te interpreteren omdat de ingestelde weerstand dus varieert en daarmee alle grafieken. De laatste sessies zijn echter weer met een vooraf vast ingestelde weerstand en daar zie ik toch waarempel een klein opgaand lijntje weer. Wordt vervolgd!