04.03.2013 – cadence drills – totaal 9 km

**04.03.2013 – cadence drills – totaal 9 km**

Vandaag scheen het zonnetje al volop in de vroege ochtend. Het was nog net onder het vriespunt, maar tijdens het lopen, voelde je al echt de warmte van het zonnetje erdoorheen breken en toen ik in de auto zat was de temperatuur al opgelopen naar 4 graden. Dat belooft dus veel goeds voor de komende dagen. Laat de lente maar komen, want het ziet er allemaal lekker(der) uit zo met de zon.

Een prima dag dus om eens een pittige cadans training te doen. Vorige week deed ik dat ook, maar vandaag op een andere manier dan maar weer. Deze keer niet iedere lap op een ‘tandje hoger’ zoals de vorige keer maar beginnen op 170 en iedere zoveel passen een pas extra en dat zo lang tot het niet meer ‘comfortabel’ voelt en dat bleek deze keer rond de 186 te zijn. Ga je dan weer terug, dan blijkt die 180 – die aanvankelijk onbereikbaar leek – eigenlijk prima te lopen. Die cadans even vasthouden en daarna even rust tussendoor en weer opnieuw beginnen met de reeks.

Thuisgekomen eens wat oude gegevens erbij gepakt en wat dingen berekend. Bekijken waar de winst voor mij nog kan liggen, en waar ik wel of geen energie in moet stoppen voor verbetering. Ik heb heel wat opvallende dingen gezien inmiddels met betrekking tot de pasfrequentie, paslengte en snelheid etc. Ik denk dat voor mij in ieder geval heel wat winst is te behalen qua comfortabel lopen op een iets hogere basis snelheid. Als je nagaat dat ik in maart 2010 nog liep op een cadans van (ahum) 140 is er toch al heel wat veranderd. En daar ligt denk ik het verschil tussen beginners met en zonder talent. Er zijn immers legio lopers die wel degelijk gemakkelijk 5 km in 30 minuten lopen als ze Evy Start 2 Run afronden. Waarschijnlijk hebben zij al vanaf het begin een hogere cadans en/of paslengte en lopen ze niet zo enorm te sloffen en te bonken zoals ik, want ik liep echt geen 5 km in 30 minuten eind 2009, ik was al blij dat ik die 30 minuten vol kon houden. Een cadans van 180 was werkelijk onbereikbaar, ik weet nog wel dat ik de metronoom wel eens op 160 zette en dat echt niet kon!

Nu is mijn eigen cadans inmiddels naar 172 verschoven en kan ik op die cadans goed varieren met snelheid (en dus met paslengte), want ik deed afgelopen trainingen zowel mijn DL op deze cadans als mijn interval training. Dat is opvallend. Nu dus rustig verder opschuiven naar een iets hogere cadans. Ik merkte wel dat ik vanmorgen wel sneller ging lopen met de hogere cadans, dus blijkbaar ben ik al redelijk in staat mijn paslengte gelijk te houden en dat is positief.

Rustig stapje voor stapje verder. Letterlijk in dit geval. Want hoewel iemand laatst schreef dat er toch weinig verschil zit tussen 168 en 171, maakt dat heel erg veel uit tijdens het lopen. Ik ben benieuwd hoe lang ik nodig heb om weer een hogere basis cadans te krijgen waarmee ik kan varieren! Op naar de volgende stap. De training was in ieder geval heel erg snel voorbij met dit gerommel!

Gegevens:

* totaal 9 km
* temp 2

mrt 26 km – 2013 totaal 400 km