16.08.2011 – experimenteer rondje

**16.08.2011 – experimenteer rondje**

Schema’s van Klaas Lok, van Steffny, van weer een ander. Iedereen heeft wel andere suggesties en schema’s voor hardlopen: voor het verbeteren van tijden, voor een gemakkelijke run, voor blessurevrij lopen, etc etc. Niets is te gek, iedereen heeft wel iets te melden. Grappig is wel dat een tijdschrift als Runnersworld kennelijk zelf niet kan kiezen. Ik kocht laatst de marathon special, om te lezen wat daar allemaal in geadviseerd werd, en tot mijn stomme verbazing stond er op de ene pagina dat je vooral zo moest lopen…. maar een paar pagina’s verder stond dan weer dat je toch echt zus moest lopen. Heel verwarrend. Zeker voor trouwe volgers die iets willen proberen.

Ik heb inmiddels veel gelezen, en ook nu twee totaal verschillende schema’s gevolgd. Niet lang genoeg, dat moet ik toegeven en het schema van Klaas Lok bevalt me wel, als ik nou maar eens de goede tijden zou kunnen aanhouden (= niet te snel in de laps). Maar aan de andere kant is voor mij de duurloop er af en toe tussen gooien ook heel geschikt alleen al om het ‘volhouden’ weer te trainen.

Vandaag heb ik dan ook maar eens een experimenteer rondje gedaan. Uitgangspunt was mijn schema dat ik volgens de Klaas Lok methode zoou moeten doen. 6×1000 dan voor vandaag. Als ik mijn 10 km tijd van 55 minuten zou aanhouden (ahum) dan zou ik voor deze 1000-tjes ‘maar liefst’ 5.45 minuten moeten uittrekken. Dat lijkt dus heel langzaam. Sterker nog, als ik naar mijn laatste tijden op de 10 km kijk, dan zou ik eerder rond de 6 minuten moeten uitkomen voor de 1000-tjes.

De eerste lap dan maar eens gedaan zoals ik ‘lekker’ liep, zonder te kijken op de klok. 4.59 minuten. Dat is dus veel te snel. Ik zou daar overigens ook de rest van de training ‘last’ van houden volgens mij. De tweede lap dan maar, weer zonder te kijken en ook de derde lap. Nog steeds veel te vlug, 5.10 minuten. Maar er gebeurde nog iets anders tijdens de runs, en hoewel ik het direct voelde tijdens het lopen, zag ik het pas terug na het uitlezen. Ik liep op zich ‘lekker’, maar kreeg mijn ademhaling niet in lijn met de stapfrequentie. De stapfrequentie leek dus (te) hoog. Dat bleek achteraf te kloppen, want ik zat rond de 85 (170) en ik weet al dat dat voor mij niet lekker aanvoelt (hoewel het bijna de ideale stapfreqentie zou zijn volgens de boekjes). Wel merkwaardig dat dit zomaar gebeurt, want ik had gewoon de radio aan, en lette verder niet op de frequentie, merkte alleen dat mijn ademhaling niet meer klopte en dat het daardoor moeilijk aanvoelde allemaal. De laatste 2 laps gedaan met de klok erbij en uiteindelijk allebei de laps rond de 5.40 minuen gelopen. Nog niet helemaal goed dus.

Ik vond het wel interessant eigenlijk. Ik liep op zich dus vrij snel en eigenlijk zonder ‘echte problemen’. Alleen veel te snel voor de training (je hebt er niets aan om te snel te trainen, dan breek je alleen maar af), en met een (voor mij) te hoge stapfrequentie.

Ik ga dit eens even laten bezinken. Ik weet al dat mijn 10 km tijd niet aansluit bij de 5 km tijd (de 10 zou ik sneller moeten kunen). In ieder geval heb ik zeker de klok nodig om op het juiste tempo te blijven bij een training. Ten tweede moet het tempo tijdens het interval op souplesse drastisch omlaag. De afgelopen tijd dus ook veel te snel getraind. Overigens zie ik wel dat ik na een fietstraining sneller en makkelijker loop. Dat is ook opvallend. Iets om te onthouden misschien. Wordt vervolgd……

Gegevens:

* totale afstand 13,5 km
* temp 19 C

augustus 44 km – 2011 totaal 1.284 km