20.11.2015 – sauerland – dag 3 – 19 km

Vandaag alweer de derde dag hier in het Sauerland. Het lijkt te gaan regenen maar het is nog droog als we vertrekken. Later zal blijken dat het de hele dag droog zal zijn! Het regenjackje is dus een beetje warm maar dat is op zich niet zo heel erg vandaag. Het voelt wel Ok ook al had ik beter mijn regenjack in de rugzak kunnen doen en mijn windjack aan kunnen trekken. Maar zo gaat het ook. Woef heeft ook haar jasje aan en aangezien zij natuurlijk ook ineens enorm zal afkoelen als ik het weer uittrek halverwege, laat ik het lekker zo. Ze loopt er prima mee en ze hijgt geen enkele keer.

We gaan op pad voor het 19 km rondje dat ik al tweemaal eerder heb gelopen zowel in 2010 als in 2011. Het is een combinatie van Hs1 en Hs2 twee wandelroutes die ik aan elkaar geknoopt heb destijds. De route staat in de navigatie dus er kan verder niets gebeuren. Bovendien zal ik veel herkennen onderweg neem ik aan.

Eerst maar eens klaarmaken voor de run. Dat betekent dus ook de fiets pakken uit de stalling. Daarna gaan we weer richting de parkeerplaats waar de loipes starten en vanaf daar nemen we dan een andere route dan gebruikelijk. Eigenlijk lopen we eerst een stukje tegengesteld aan de loipe routes. Dat betekent dus ineens heuvelop in plaats van het heerlijke dalen wat we normaal doen aan het einde!

klik voor groot

Dan slaan we af en loopt de weg ineens omhoog. O ja! Ik herinner het me nog. Dit valt even niet zo mee maar het gaat eigenlijk wel goed. Beter dan in 2011 waar ik vooral erg baalde van de route. Als ik boven ben, moet ik even wachten op S. die de fiets omhoog aan het duwen is. Ik moet lachen om woef die echt zo parmantig zit te wachten totdat hij nou (eindelijk) komt! Ik vind het maar knap wat S. presteert op dat fietsje want het valt echt niet mee en hij komt bijna overal gewoon tegenop. Het probleem is vooral dat hij – door mij – te langzaam moet fietsen en dus geen vaart meer heeft als we dan ineens naar boven gaan. Als er dan modder ligt, of je zit nog in de verkeerde versnelling, dan gebeurt er natuurlijk niks en kan je afstappen en gaan lopen.

Maar al snel na de heuvel zijn we weer op weg. Het is erg mooi omdat je ook wat uitzichten hebt zo her en der en niet alleen maar bos en bospad.

Als we verder lopen, zien we ineens de Bollerberg rechts met de uitkijktoren en de zendmast. Wat raar dat ik die in 2010 en 2011 niet bewust heb gezien. Hoe kan dat nou? Ik wist wel dat ik als het ware de route om de Bollerberg heen had gelegd maar dus niet dat die toren daar stond. Omdat het niet al te slecht weer is, besluiten we even omhoog te lopen om te kijken naar het uitzicht vanaf de Bollerberg. Ik ga ook de toren beklimmen voor een fotootje ondanks dat het niet super helder weer is.

klik voor groot

Het waait behoorlijk en zeker als ik al die trappen aan het beklimmen ben. Maar het is goed te doen dus ik klim rustig verder. Erg hoog is het niet overigens. Ik maak een paar foto’s en kijk naar dat zonneding boven waar ook de andere plaatsen op ingetekend zijn. Het waait alleen teveel om er erg lang naar te kijken wat nou waar precies ligt.

Na dit intermezzo gaan we weer op pad. Ik moet wel even weer opwarmen want mijn benen zijn stijf geworden van de koude wind en het trapklimmen. Maar al snel zijn we weer lekker aan het dieselen in het bos. Grappig genoeg zie ik deze keer wel het bordje dat het pad naar beneden aangeeft over een enorm bladerpad. dat is overigens heel glad en als ik ergens rustig naar beneden stap lig ik op mijn billen. Ik had dus gelijk dat ik daar niet met mijn (inmiddels) gladde profiel naar beneden wilde rennen.

Na het bospad komen we weer wat meer op een open stuk en dat is natuurlijk erg mooi. Grappig dat ik me dat nog herinner!

klik voor groot

Daarna zullen we weer richting Hesborn lopen, even een stukje over de weg gaan en dan oversteken weer het bos in om de andere lus te maken.

De route is gesneden koek, want ik herinner met het dorp, de weg en het oversteken naar de andere kant. Vanaf daar is het weer heel ander terrein. Meer open, minder bos.

De route loopt gelukkig alweer een poosje naar beneden, maar ik weet uit de verslagen van eerdere keren dat het rond 12 km weer zal gaan stijgen en dat het pad ook niet optimaal zal zijn. Dat gaan we dus nog allemaal zien, maar eerder dan ik hoop is het al zo ver. Modder en nog meer modder en inderdaad ook een flauwe stijging die kilometers aan zal houden.
Grappig genoeg hebben we die ochtend in het ochtendkrantje dat het hotel elke dag maakt, gezien dat er ergens hier in de buurt een gigantische houten ‘stoel’ moet staan. Dat is een uitkijkpunt en gemaakt door de firma Kusch, een meubelfabriek in Hallenberg. Ik ben dus benieuwd of we die misschien gaan zien. We hebben weinig zin om erheen te lopen maar ineens zien we het gevaarte inderdaad staan. Gek dat we dat vanuit de auto nog nooit gezien hebben op weg naar Hallenberg! (Nu we het weten overigens wel natuurlijk).

klik voor groot

Het laatste stukje richting de weg waar we bij Borbet (velgenfabriek) zullen oversteken, valt me helemaal niet mee maar uiteindelijk komen we er natuurlijk toch. Even de weg oversteken en vanaf daar weer terug het bos in richting de parkeerplaats waar de loipes starten.

We slaan linksaf, en weer rechtsaf rond de fabriek en…. er staat ineens een hek. Het pad is dus helemaal niet meer zoals het vroeger was. Maar gelukkig kunnen we ook gewoon een stukje door het veld om weer op de route te komen. Daar zien we een rovertje op een paaltje zitten en ik doe mijn best om die met de compact camera van S. een beetje mooi op beeld te krijgen. Omdat hij net iets gegeten heeft, blijft hij toch langer dan ik denk even zitten.

We zien de Bollerberg met de zendmast en de uitkijk toren. Daar stonden we dus!

klik voor groot

We hobbel rustig door maar ik vind het opvallend dat ik me niet meer herinner dat dit stuk gewoon weer vals plat omhoog gaat richting de parkeerplaats. Het lukt prima overigens maar het is toch wel weer even wat lastiger lopen voor mij als laaglander.

Maar het uitzicht over hesborn maakt veel goed. Het weer is helemaal niet slecht geweest en we kunnen best ver kijken!

Ook lopen we nu inderdaad langs de skilift aan de hoge kant. Normaal lopen we onder langs de start van de lift.

klik voor groot

Daarna gaat het snel want vanaf de parkeerplaats gaan we weer lekker naar beneden. We lopen helemaal naar beneden en lopen nog even rechtdoor richting Hesborn. Daar kunnen we even langs de bank voor geld en hebben dan nog een stukje voor de cooldown.

Na ruim 19 km zijn we weer bij het hotel. Droge run en veel te zien onderweg. Het is de bedoeling dat we vanavond als het donker is, nog een kort rondje gaan doen.

Maar eerst gaan we wat eten in het hotel. Dat valt helemaal niet mee want het brood is koud en de kroket niet warm. Maar in ieder geval hebben we wat gegeten en gedronken. Daarna gaan we meteen weer naar buiten voor een rondje midget golf! Dat is erg leuk om weer eens te doen maar het wordt wel snel koud dus ik ben blij als we de 18 banen gedaan hebben! Gauw lekker naar binnen.

We gaan een spelletje doen en willen vanavond nog een rondje lopen. Maar door een mailtje met een vervelend bericht, zijn we langer op de computer dingen aan het zoeken dan gedacht en uiteindelijk hebben we toch geen zin meer om te gaan lopen. Nou ja, ik wel maar S. eigenlijk niet. We gaan dus maar een stukje wandelen en ik doe niets anders dan zeuren dat het zo’n onwijs mooie heldere avond is met een mooie maan. Uiteindelijk gaan we op de kamer weer een maaltijd proberen (Weer een Lyo en een real Turmat) en daar worden we lekker warm van. Morgen helaas alweer de laatste dag hier en dat wordt ook maar een kort rondje omdat we nog een heel stuk moeten rijden. Dan maar een beetje vroeg slapen. Waf doet dat al!

gegevens:

* 19 km
* 8 graden – regen

november 214 km – 2015 totaal 3.568 km

Een gedachte over “20.11.2015 – sauerland – dag 3 – 19 km

Reacties plaatsen niet mogelijk.