Maandelijks archief: oktober 2011

featured: the anti bottle

featured: the anti bottle

Dit lijkt nou echt een goed idee en zeker bruikbaar voor hardlopers. Ik kreeg er eentje van een vriendin uit het buitenland, en helaas zijn ze – voor zover ik weet dus nog niet hier verkrijgbaar. Maar dat zal niet lang op zich laten wachten als ik alle artikelen in de diverse magazines lees.

De Vapur is een opvouwbare fles, die gewoon blijft staan wanneer er water in zit. Wasmachine bestendig, makkelijk schoon te maken en makkelijk mee te nemen.

Ik vergat de fles mee te nemen naar Amsterdam om te gebruiken, en de review volgt dus later. Maar het idee lijkt erg goed. Ik neem zelf altijd water mee in een bidon, en sleep dus weer een lege fles met me mee terug. Maar het grootste voordeel is natuurlijk de winst ten opzichte van een flesje dat weer wordt weggegooid! Met de Vapur wordt dat immers voorkomen. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. Milieuwinst maar dan wel met een handig en doordacht produkt.

Features:

* vouwbaar: staat rechtop wanneer de fles gevuld is. Oprolbaar, opvouwbaar wanneer de fles leeg is.
* opnieuw te gebruiken, BPA vrij
* wasbaar, ook in de vaatwasser
* kan in de vriezer: op die manier kan je onderweg ook van koude dranken genieten.
* bevestigbaar met haak aan bijvoorbeeld rugzak of riem.
* beschrijfbaar

16.10.2011 – Amsterdam marathon – 8 km

16.10.2011 – Amsterdam marathon – 8 km

Vandaag dan de dag voor de 8 km loop in Amsterdam. Een vreemde afstand, geen 5 en geen 10. Ik deed deze nog niet eerder, dus ik was wel benieuwd. Ik had van te voren een extra rustdag genomen na 4 dagen achter elkaar loopbandtraining gedaan te hebben. Ik was dus benieuwd of dat een beetje zou helpen om fit aan de start te verschijnen.

We zijn vanmorgen vroeg vertrokken met de trein richting het stadion. Het was best fris, een graad of 5, maar met een wolkenloze hemel en zonder wind. Dat beloofde dus een mooie dag te worden! Zelfs de luchtvochtigheid was prima, dus een excuus dat een slechte prestatie aan het weer zou liggen, zat er zeker niet in!

We waren ruim op tijd bij de sporthallen, en daar hebben we eerst het startnummer opgehaald. Dat ging nog best vlot als je nagaat hoeveel mensen er meedoen met het evenement. Ik vond het niet bijzonder druk eigenlijk.

Daarna even rondgekeken op de expo. Ik wilde we eens de nieuwe Herzog kousen bekijken, want ik had gehoord dat het voetje veranderd was en de stof ook. Ik heb de Herzog kousen nooit willen hebben, omdat ik ze voorheen te strak vond op de enkel. Inmiddels testte ik al 5 merken kousen en 3 merken compressiebroeken. Nadat ik even met de man van de stand sprak, besloot ik terug te komen na de loop om te kijken of het iets zou zijn om te proberen, aangezien mijn CEP kousen inmiddels wel weer aan vervanging toe zijn.

Na de expo zijn we op weg gegaan naar de start, die niet aangegeven stond buiten. Heel merkwaardig. Gelukkig wist S. waar we heen moesten en ging de grote massa ook die richting op natuurlijk. Ondertussen zagen we de stroom van de marathon al langs rennen. Een mooi gezicht dat enorme lint dat al uit het stadion kwam. Onderweg alvast mijn jas uitgedaan en later mijn joggingbroek om een beetje te wennen aan de temperatuur. Het startvak opgezocht en wat gaan inwandelen en dribbelen. Ik weet inmiddels dat het niet werkt voor mij om snel te gaan inlopen, dus stevig wandelen, wat oefeningen en wat dribbelen is voldoende.





In het startvak heb ik mezelf een beetje warm gewreven want het was best fris. De zon maakte veel goed, want het was vast erg koud geweest als het bewolkt en winderig was geweest. Nu leek het ideaal.

Na het startschot duurde het meer dan 2 minuten voordat ik eindelijk over de matten kwam. Opvallend toch – ik blijf het zeggen – dat mensen niet een beetje meer ruimte geven zodat iedereen vast kan dribbelen en dus al in beweging is als de matten bereikt worden! De sfeer was wel erg gemoedelijk, en er was weinig geduw en getrek. Dat was wel anders bij de Achmea loop bijvoorbeeld! Helaas ging er iemand meteen al onderuit op de tramrails. Ik heb dat zelf niet gezien, maar S zag het en het staat zelfs op de film. Ik was er wel op bedacht, want je blijft makkelijk haken in die rails, zeker als je er een beetje schuin overheen moet. Wel balen als dat gebeurt.

Ik vond het lekker lopen, ik had iets sneller weg kunnen zijn, maar dat is all in the game bij dit soort evenementen. Het was niet zo erg als de vorige keer waar ik echt tijd verloren heb omdat ik er niet langs kón. Nu wilde ik gewoon lekker doorlopen, goed op mijn ademhaling letten en een beetje op cadans lopen. Ik had nog nooit een 8 km gelopen, dus ik wilde ook niet keihard vertrkken (nou ja, voor zover er iets keihard is bij mij natuurlijk). Ik vond het wel prima gaan eigenlijk.

Op 1.3 km van de finish zag ik iemand wandelen en die moedigde ik aan om weer mee te lopen. En daar komt dus weer een mentaal iets om de hoek kijken. Die man ging dus inderdaad mee, en toen ik zei dat we er bijna waren en dat het hartstikke goed ging, liep hij weer! Dat soort dingen is ook goed voor mij, want het betekende meteen dat ik ook weer iets sneller ging lopen en niet ging inzakken, dus ik vond het prima. Bij de finish bedankte hij me en zei dat het z’n beste tijd was. Grappig, want kennelijk kon hij dus nog gewoon doorlopen, maar was er een soort knopje omgegaan waardoor hij is gaan wandelen. Ik weet ook zeker dat het bij mij ook zo werkt. Ik liep immers ook ineens wat harder toen ik hem meenam op sleeptouw. Dat kon ook makkelijk. Dus waarom dan niet wat vaker/eerder de ‘zweep’ erover? Niet dat ik mezelf kapot wil rennen, want dat is niet de bedoeling. Maar toch… het blijft interessant om te zien en te ontdekken hoeveel procent nu mentaal is, en hoeveel procent eigenlijk fysiek.

De finish in het stadion is toch wel leuk natuurlijk, hoewel het maar een piepklein stukje is dan tot de finish. Dat zou dan best een heel rondje kunnen zijn eigenlijk. De ondergrond loopt overigens wel heel lekker in zo’n stadion. Dat was me ook al opgevallen toen ik eens op de atletiekbaan liep. Heel anders dan asfalt!

Ik ben tevreden over mijn tijd. Ik kan nergens mee vergelijken omdat ik nog niet eerder deze afstand liep. Ik was iets langzamer dan op de 5 en sneller dan op de 10 dus ik neem aan dat het wel goed zit. Volgend jaar maar weer eens proberen!


Gegevens:

* afstand 8 km
* temperatuur 6
* cadans 83 gemiddeld
* HR max 160

rondje in google earth openen

oktober 73 km – 2011 totaal 1.591 km

van barefoot naar schoen

van barefoot naar schoen

In hardloop-land zijn al jaren discussies gaande of Barefoot running nu beter is dan lopen met een schoen. Lopen met schoenen zou juist blessures geven, we zouden ineens op onze hak landen in plaats van op de voorvoet met alle gevolgen van dien etc etc. Inmiddels is er ook een hele rage op gang van minimalistische schoenen. Bijna ieder merk heeft tegenwoordig wel van dit soort schoenen, met natuurlijk de Vibram Five Vingers als exotisch exemplaar. Die laatste lijkt op een soort handschoen voor de voet. Af en toe zie je op runs mensen ermee lopen. Op zich ben ik best benieuwd hoe het loopt, want ik weet door mijn schoenmodellen (6 in totaal) dat er wel degelijk verschil zit tussen modellen, merken en features. De ene schoen is veel zwaarder dan de andere schoen, de demping is anders etc etc. Maar de discussie erover is soms leerzaam tot lachwekkend. Hier staat een aardig artikel (5 in totaal, links in het menu kan je verder zoeken) over de zin en onzin van schoenen.

Mijn runningmate gaat in ieder geval tijdelijk juist de andere kant op: van barefoot naar schoen! En wel een prachtige schoen met Vibram zool. Ze krijgt dan weliswaar geen vingertjes, maar het ziet er toch wel hip uit. Ik hoop dat het helpt om verder te herstellen van haar totaal kapotte zooltje dat erg pijnlijk was. Inmiddels gaat dat alweer een stuk beter, maar het blijft de komende weken een zwakke plek en met al die kilometers die we samen afleggen, lijkt dit een goede oplossing. Ze is al gewend aan schoenen want in 2010 had ze al een snee in haar poot en moest ze ook een schoentje aan. Maar nu zal mijn portemonnee er toch aan moeten geloven en zal er een fatsoenlijke schoen voor haar moeten komen. En dus niet maar een enkele schoen maar in ieder geval 2 of zelfs 4 want wij lopen ook niet op 1 schoen. Op de onderste foto mijn runningmate met de oude (binnen)schoen. Over slijtage gesproken…. Niks 1500 km!


10.10.2011 – loopband training 6 km

**10.10.2011 – loopband training 6 km**

Omdat mijn runningmate nog steeds op 3 pootjes loopt, besloot ik vandaag maar weer op de loopband te gaan trainen. Het is vroeg donker en het waaide hard, dus kon ik me wel even uitleven op de band. Deze keer weer lekker gedraafd, maar wat is het ontzettend warm. Lekker dat je een beetje een DVD-tje kunt bekijken, want je verveelt je te pletter op de band. Nee, buiten lopen is nog steeds beter maar dit is wel aardige training. Ik heb trouwens het gevoel dat het voor mij qua opbouw sneller werkt dan buiten, omdat je op de band nét iets harder werkt/kan werken dan buiten. Een prima afwisseling dus.

Gegevens:

* totale afstand 6,2 km
* loopband
* gem max 163
* cadans > 81

oktober 49 km – 2011 totaal 1.568 km

09.10.2011 – loopbandtraining 11 km

**09.10.2011 – loopbandtraining 11 km**

In 2009 ben ik in september begonnen op de loopband met Evy Start2Run. Dat ging voor geen meter, en ik heb gewoon eerst de wandeltraining doorgezet waarmee ik in augustus was begonnen. Ik wandelde rustig 10 km achter elkaar, en dan wel op een beetje wandeltempo. Maar uiteindelijk lukte les 1 me dan ook en vervolgde ik braaf de lesjes van Evy. “Ik ben fier op u’ klonk het dan op mijn mp3 spelertje waar ik eindelijk eens een doel voor had om te gebruiken. In november 2009 ging de loopband (een peperduur professioneel ding) kapot en moest ik weken wachten op herstel, dus ben ik buiten verder gegaan en dat viel niet mee. Ik ben ook eerst enkele weken terug gestapt in het schema. Toen was het buiten lopen nog zwaarder dan op de loopband!

Nu is het nog steeds fijn dat ik de loopband heb, want hoewel het buiten veel fijner is om te lopen en je ook makkelijker een eigen tempo kunt aanhouden, kan je op de band weer wat andere dingen trainen, waardoor het inmiddels dus op de loopband veel zwaarder is dan buiten. Buiten is het genieten, binnen is het nu simpelweg trainen. En hoe.

Voor vandaag koos ik voor een training met afwisselend een stukje dribbelen/wandelen en daarna afwisselend op 5.30 min/km en op 4.45 min/km lopen. Tussendoor ergens een soort pyramide gedaan van steeds het tempo wat ophogen en dan weer minderen. Een stukje met helling en een stukje zonder helling etc etc. Van alles wat dus, en ondertussen de cadans in de gaten houden (ruim boven de 160 blijven) en de hartslag en ook kijken naar het herstel na het loopstuk. Dat zag er allemaal best goed uit, maar ik vond het berezwaar.

Wel een prima training weer. Het was alweer juli toen ik op de loopband liep, dus aardig lang geleden. Ik denk nu over de aanschaf van een Ifit SD card, met een workout die vanzelf de machine programmeert. Ik heb daar nu ook de warming up mee gedaan, maar dat is verder veel te licht. Ik zag dat er een ‘wellness’ level 3 bestaat die tot 10% helling gaat en tempo van 8.5 min/mile (11,4 km/uur) dus dat lijkt prima en afwisselend. Moet nog even kijken of ik inderdaad via E-bay een goedkope kaart op de kop kan tikken.

Gegevens:

* totale afstand 10,8 km
* loopband
* gem max 163
* cadans > 81

oktober 43 km – 2011 totaal 1.562 km

06.10.2011 – hitland 7 km

**06.10.2011 – hitland 7 km**

Vandaag de derde dag op rij met een rondje. Heerlijk en het gaat allemaal erg soepel. Ik moet toch wandelen met de hond, en het lopen gaat me nu eenmaal makkelijker af dan het wandelen dus vooruit maar. Ik rommel tijdens deze korte rondjes lekker wat met cadans en tempo en dat is leuk om te doen. Vreemd genoeg gaat het iedere keer makkelijker (zo lijkt het). Vandaag deed ik weer net een ander rondje dan gisteren en het is heerlijk dat je in dit natuurgebied op zoveel manieren een rondje kan lopen en eigenlijk op alle afstanden (tot een 20 km heel gemakkelijk zonder iets dubbel te hoeven lopen). Volgende keer alleen even zorgen dat ook de ipod is opgeladen, is wel handig onderweg hoewel het met deze wind ook niet erg was zo hobbelend over de dijk (kon ik tenminste zeker alle verkeer goed horen).

Gegevens:

* afstand 7,2 km
* temperatuur 15

oktober 32 km – 2011 totaal 1.551 km

review: android apps (1)

**review: android apps (1)**

Omdat ik nu ongeveer 2 maanden een android smartphone heb, is het misschien leuk om eens wat apps te bespreken die ik gebruik, of gebruikte. In mijn mapje ‘sport’ zitten de volgende apps. De titel is direct de link naar de market om eventueel de app te bekijken:

buienalarm
Een handige app die voor de komende uren direct aangeeft of er neerslag verwacht wordt. Je kunt zelfs een alarm laten klinken. Wekrt griezelig nauwkeurig en is veel sneller en handzamer dan buienradar die eerst een map moet downloaden. Je kunt kiezen uit een vooraf ingestelde plaats, of de app gebruik laten maken van de gps locatie. Aanrader!

rainy days
Weer app die aangeeft waar bewoling en regen is. Ook een weer app die een kaart moet laden. De kaart is wel wat sneller dan buienradar, maar het is niet mijn favoriet, hoewel je er wel op kunt zien wat er aan gaat komen, en dat kan niet met buienalarm.

wind finder
De laatste weer app die ik vaak gebruik. Een app die aangeeft voor de hele week hoe de wind zal zijn (zowel kracht als richting). Aanrader.

afstandmeten.nl
Route app. Handige app om routes te kunnen zien. Je kunt geen route uitstippelen via de app dat moet via de computer en je hebt natuurlijk al een account nodig. Maar erg handig als je onderweg bent en/of veel routes uitzet en weer laadt naar de Garmin. Aanrader.

instant heart rate
Aanvankelijk dacht ik ook dat het een grap was, maar deze app meet echt de hartslag wanneer de vinger voor de camera gehouden wordt. Ik maak normaal gebruik van de garmin borstband en kan alle gegevens dus ook aflezen in de trainings gegevens, maar het werkt verder prima.

garmin uploader
Een vrij onbekende app denk ik, maar ik was er erg blij mee. Via deze app kan je de bestanden van de garmin uploaden naar het garmin trainings centre. Vanzelfsprekend alleen interessant wanneer je traint met een van de garmin horloges en gebruik maakt van garmin TC online. Aanrader.

endomondo
Trainingsapp. Hiermee kan je ook on the go alles bijhouden. Middels een BT borstband kan je ook de hartslag bijhouden. Handig is de voice support tijdens het lopen die je kunt instellen op de informatie die je wilt horen onderweg. Zo kan je kiezen uit afstand, snelheid of tempo of verlopen tijdsduur etc. Online kan je een profiel aanmaken waar je alles kunt naslaan en kunt bijhouden.

sportstracker pro
Trainingsapp. Dit is niet dezelfde app als hieronder wordt weergegeven. Ook deze maakt gebruik van voice support en heeft een online profiel mogelijkheid. Erg veel mogelijkheden zoals exporteren van de routes etc. Aanrader.

sports tracker
Trainingsapp. Mijn eerste app om routes, snelheid etc. bij te houden en die er erg flashy en fraai uitziet. De gegevens die je kunt naslaan in het online profiel zijn mooi. Er is geen voice support tijdens de training. Wel slurpt de app veel batterij, mede doordat het scherm niet uit kan tijdens het rijden of lopen. Bij mij resulteerde dat tijdens een fietstocht in een compleet leeggetrokken telefoon waarbij ook niets meer was opgeslagen natuurlijk.

mobile metronome
Als je wilt oefenen met cadans tijdens het lopen en je wilt geen aparte metronoom aanschaffen is dit misschien een suggestie. Ik vind het zelf behoorlijk irritant, zeker omdat het niet door geluid heenkomt, maar voor even om stappen mee te tellen is het te doen. Ik gebruik vaker de losse metronoom.

rhythm runner
Muziek en cadans. Geen aanrader nog wat mij betreft. Zou muziek op een bepaalde cadans moeten afspelen maar volgens mij heb je constant verbinding nodig, en mijn muziek wordt niet herkend. Misschien doe ik iets verkeerd, maar ik gebruik onderstaande app en die bevalt een stuk beter.

record beater
Een aardige app die muziek uitzoekt op de telefoon die past bij een bepaalde cadans. Je kunt ook iets sneller vastzetten. Verder zitten er ook programma’s op voor een training. De app gaat zelf op zoek naar muziek op de telefoon en zal de cadans bepalen van de muziek. Je moet dus wel redelijk wat muziek hebben om uit te kiezen. Ook zal deze app aan de hand van gps de route onthouden, is er een mogelijkheid tot spraak feedback etc etc. Veel mogelijkheden. Aanrader.

05.10.2011 – hitland 7,5 km

**05.10.2011 – hitland 7,5 km**

Voor gezonde mensen is dit al erg leuk allemaal om te doen (en te bereiken) maar voor mij voelde het vanmiddag weer helemaal super en bijzonder. Wat een genot om zo buiten te kunnen zijn. Samen met Z-tje die geniet van de vallende blaadjes en af en toe naar de dwarrelende gele bladeren hapt en springt. Ondertussen draaft ze lekker mee en kijkt ze af en toe op alsof ze wil vragen of het allemaal nog goed gaat zo. En ja! Dat gaat het. Ondanks de wind was het heerlijk weer vandaag. Een zonnetje, maar ook sombere grijze wolken die over de weilanden joegen. Halfwas zwanen die op het gras zitten te poetsen, de laatste kievit en een torenvalkje dat nog op een lekker hapje jaagt. Zalig. Doel vandaag was gewoon lekker een rondje lopen, op een rustig tempo en lekker genieten. En dat deed ik dus. De Garmin op laps van 500 meter zetten is wel iets voor mij op dit moment, want op die manier kan ik ondertussen wat experimenteren met af en toe een versnelling, een rustig rondje, een hogere cadans etc. Op naar de volgende ronde en het grote genieten.

Gegevens:

* afstand 7,5 km
* temperatuur 17

oktober 25 km – 2011 totaal 1.544 km