Training



terug naar het weblog RunPower

Vorige pagina

sportpsychologie deel 1: focus

geplaatst op 30 januari 2014

Focus is een van de belangrijkste vaardigheden om succes te hebben. Dwaalt jouw geest wel eens af midden in een training? Waarschijnlijk wel en het maakt in dat geval uit of je een lekkere duurloop aan het lopen bent, of bezig bent met een interval training of tempo training. Als in het laaste geval jouw gedachten afdwalen van de training en de doelen die je jezelf hebt gesteld dan is de kans groot dat jouw performance minder is of wordt. Je bent immers niet totaal gericht op het doel. Verbeter jouw focus door middel van de volgende tips:
  • Weet waar je je op moet richten. Hoe duidelijker het is waar je je op wilt richten, hoe groter de kans dat je je kunt blijven richten op alles wat nodig is om dat doel te bereiken.
  • Richt je op de dingen die je kunt beheersen. Je kunt jezelf beheersen, jouw eigen acties en houding, maar niets meer dan dat. Richt je dus voornamelijk daar op. Als je je richt op resultaten (waar je minder invloed op hebt en die je minder kunt beheersen), dan creeer je onnodige onrust. Richt je op het proces en de kans wordt groter dat je daadwerkelijk je doel bereikt of in ieder geval positieve resultaten of ervaringen zult hebben.
  • Blijf rustig onder druk. Als je stress hebt of bezorgd bent, zal de aandacht niet meer doelgericht blijven. Vind voor jezelf manieren om rustig te blijven in alle omstandigheden. Je kunt daarbij denken aan ademhalingsoefeningen, spier ontspanningsoefeningen, muziek luisteren die jou ontspant etc. Probeer een strategie te ontwikkelen die voor jou werkt om de focus gericht te houden.
  • Gebruik sleutelwoorden of een mantra die je herinneren aan jouw doelen. Dat kan van alles zijn. Herhaal deze woorden en zinnen. Ik gebruik zelf vaak tijdens het lopen 'ik ben snel en ik ben fit' of als het zwaar gaat: 'ik ben licht en ik ben sterk'. Maar je kunt ook woorden gebruiken natuurlijk in plaats van korte zinnen, net zoals het jou uitkomt. Oefen daarmee tijdens de training. Als jouw geest gericht is op woorden die voor jou werken, zal het lichaam vanzelf volgen
  • Ontwikkel effectieve routines. Een routine werkt als een trechter: het kanaliseert de focus en maakt je als het ware klaar om de strijd aan te gaan. De routine helpt om je te focussen op de juiste dingen. Bijvoorbeeld luisteren naar enkele favoriete nummers voordat je je gaat omkleden, het nuttigen van een bepaalde maaltijd, een bepaalde warming up etc. Alles is mogelijk als het maar voor jou werkt. Van te voren kleding klaar leggen is ook een bekende strategie.
  • Visualiseer! Oefen om jezelf zien zoals je wilt performen: focus daarbij zoals je dat wilt in optimale situatie. Hoe meer je visualiseert, hoe meer jouw brein zal volgen en hetzelfde zal doen als wat je hebt geoefend. Visualiseer dus de finish, of visualiseer het aantal kilometers op de klok aan het einde van een run! Het is niet meer of minder dan jezelf zien zoals je zou wensen! Tijdens visualisatie kan je de focus precies richten op het doel zonder dat je afgeleid wordt. Visualiseer snelheid, afstand of loophouding, of wat je maar wilt en oefen daarmee. Je zult zien dat het werkt. Terwijl ik dit schrijf, heb ik nog 4 weken te gaan voor mijn eerste trail ultra van 55 km. Ik heb al heel wat delen van de route bekeken ondertussen en visualiseer waar ik loop. De modder is op dat moment niet eng, maar ik loop er lichtjes overheen. Dat is wat ik graag zou willen, dus tijdens het visualiseren oefen ik daarmee. Ik visualiseer ook de finish en combineer dat met een gevoel dat ik al eerder geankerd heb tijdens een training. Over ankeren zal ik nog eens wat schrijven, maar het komt er kortweg op neer dat je een positief moment (in een training) 'ankert' (dus vastlegt) in het geheugen. Je kunt dan later zo'n anker weer ophalen (of afvuren zoals dat zo mooi heet).
  • Hou een dagboek bij waarin je ook aangeeft of je je gemakkelijk kon richten op de training en de doelen. Op die manier kan je jezelf verbeteren en wordt het steeds gemakkelijker om de aandacht erbij te houden. Let op waardoor gedachten eventueel afdwalen. Dagelijks wat mentale krachttraining helpt om geleidelijk de focus te versterken.


deel 2 zal over vertrouwen gaan.


terug naar het weblog
RunPower